2de verblijfstaks bij huren?

Drie3s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

2de verblijfstaks bij huren?

#1 , 04 jul 2017 19:57

Beste,

Ik zou graag even mijn situatie schetsen:
Ik heb een eigen woning die ik aan het renoveren ben (isolatie, asbest onder de dakpannen laten verwijderen, centrale verwarming leggen, elektriciteit volledig vernieuwen,...). Het is de bedoeling om het huis te verhuren eens het afgewerkt is. Om budgettaire redenen zal het nog wel een jaartje of 3 duren vooraleer deze werken rond zijn.
In tussentijd zou ik samen met mijn vriendin een huisje willen huren. Het grootste deel van de tijd zal ik echter in mijn eigen huis verblijven om wille van de werken die ik grotendeels zelf zal uitvoeren.
Ik zou wel mijn domicilie willen behouden op mijn eigen woonst. Dit om leegstand te vermijden en om te kunnen blijven genieten van het fiscale voordeel van de hypothecaire lening.
Oorspronkelijk hadden we gedacht dat mijn vriendin een huis zou huren en dat ik gewoon een deel van de huur zou mee betalen, maar we merken in de zoektocht naar een huurhuis dat de verhuurders er steeds de voorkeur aan geven koppels in hun huurcontract te zetten waardoor wij steeds de bal misslaan.
Daarom zou ik mezelf ook mee in het huurcontract willen zetten (van zodra we iets gevonden hebben)
Voor de verhuurder zou het op zich geen probleem zijn als ik mee in het huurcontract sta zonder mijn domicilie op dat adres te zetten, zolang mijn vriendin haar domicilie daar zet. Dit in overeenkomst met de verhuurder, natuurlijk.
Mijn vraag is nu: Wat houdt dit voor mij in wat betreft 2de verblijfstaks? Als ik mee in het huurcontract sta, maar ik hou mijn domicilie op mijn eigen woonst, wordt dit huurhuis dan aanzien als mijn 2de verblijf? En moet ik daar dan ingevolge ook de nodige belastingen op betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jul 2017 20:01

Het volstaat dat er één persoon is gedomicilieerd en dat mag eender wie zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 06 jul 2017 16:58

Het is niet omdat u mee op het huurcontract staat dat u er moet gedomicilieerd zijn.

Reclame

Drie3s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2017 21:56

Bedankt voor de antwoorden.
Zoals ik echter al had geschreven, weet ik dat het voldoende is dat er 1 iemand gedomicilieerd is.

Mijn vraag echter komt hier op neer: Als ik gedomicilieerd ben op het adres van mijn eigen woonst, maar intussen ook mee een huurcontract aanga voor een ander huis, wordt dat huurhuis dan aanzien als mijn 2de verblijf? Of wordt het enkel als 2de verblijf aanzien als dat 2de huis mijn eigendom is?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 09 jul 2017 22:03

Bedankt voor de antwoorden.
Zoals ik echter al had geschreven, weet ik dat het voldoende is dat er 1 iemand gedomicilieerd is.

Mijn vraag echter komt hier op neer: Als ik gedomicilieerd ben op het adres van mijn eigen woonst, maar intussen ook mee een huurcontract aanga voor een ander huis, wordt dat huurhuis dan aanzien als mijn 2de verblijf? Of wordt het enkel als 2de verblijf aanzien als dat 2de huis mijn eigendom is?
Neen. Een huis dat het domicilie van iemand is kan niet het tweede verblijf van iemand anders zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”