Wat te doen bij niet aanvaarden tweede verblijf?

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

Wat te doen bij niet aanvaarden tweede verblijf?

#1 , 01 jul 2017 17:39

Heb een dispuut met de gemeente over het al dan niet tweede verblijf of leegstand.
De gemeente heeft de woning toegevoegd aan het leegstandsregister.
Had een beroep hiertegen ingediend ,maar de woonconsulente van de gemeente vind dat er te weinig bewijzen zijn van tweede verblijf.
Wat kan ik nog doen om dit te betwisten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 01 jul 2017 18:23

Lees zorgvuldig het gemeentelijk belastingreglement. Voor leegstaande panden wordt meestal verwezen naar Art. 2.2.6, par. 2 of 3 van het decreet grond-en pandbeleid. Lees die bepalingen en kijk of uw pand in aanmerking komt of niet. Indien u aangifte doet van tweede verblijfplaats kan de gemeente dat niet zomaar naast zich neerleggen, ze moeten met argumenten komen en 'ik vind' is geen argument.

Indien uw woning er verzorgd uitziet, gemeubileerd is, aangesloten op nutsvoorzieningen en een -zij het beperkt- verbruik aan gas/stroom/water dan zal het voor de gemeente zeer moeilijk zijn om leegstand hard te maken.

Zeg hen dat u hun conclusie betwist en als ze een aanslagbiljet zenden, ga in bezwaar. Leegstand brengt meer op dan tweede verblijfsbelasting, vandaar....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2017 11:19

vraag eventueel een hoorzitting met de burgemeester

Reclame

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#4 , 09 jul 2017 08:38

Heb intussen een gesprek gehad met de burgemeester,hij ging mijn aangehaalde punten bekijken en ging iets laten weten.
Na twee weken nog iets vernomen.
De reden van niet aanvaarden tweede verblijf moet volgens de woonconsulente niet kenbaar gemaakt worden (rare redenering)
Hierbij het reglement tweede verblijf http://www.kapelle-op-den-bos.be/files/ ... 202017.pdf

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2017 09:14

Als dit woonhuis bemeubeld is en als je dit onmiddellijk kan verblijven dan is dit een tweede verblijf.

Als daar bijna geen enkel meubel staat, geen energie en water verbruikt word dan is dit leegstand.

Heb dit jaren zelf mee gemaakt, heb toen een maatschappelijke zetel van een bvba gezet, en alles was in orde !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 09 jul 2017 09:32

Heb intussen een gesprek gehad met de burgemeester,hij ging mijn aangehaalde punten bekijken en ging iets laten weten.
Na twee weken nog iets vernomen.
De reden van niet aanvaarden tweede verblijf moet volgens de woonconsulente niet kenbaar gemaakt worden (rare redenering)
Hierbij het reglement tweede verblijf http://www.kapelle-op-den-bos.be/files/ ... 202017.pdf
Dat is manifest onwaar en onwettig. Zend de gemeente een aangetekende brief waarin u verwijst naar uw aangifte tweede verblijf. Meld wat de consulente gezegd heeft, wijs op de onwettigheid en op de uitdrukkelijke motiveringsplicht ingeval zij beslissen uw aangifte niet te aanvaarden en het pand in het leegstandsregister op te nemen. Zet erbij dat u uw rechten zal laten gelden indien ze doorzetten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#7 , 11 jul 2017 14:58

Update

Heb gisteren meer uitleg gekregen i.v.m. de voorwaarden om als tweede verblijf erkent te worden.

Om als “tweede verblijf” te kunnen doorgaan heeft de gemeentelijke administratie bewijzen nodig:
• facturen gas/elektriciteit/huisbrandolie
• facturen water
• facturen internet, tv-abonnement
• foto’s effectieve bewoning

Heb geen abbo op internet en tv ,aangezien ik de Proximus -fon verbinding van de buurman gebruik.

Binnenkort vragen ze mss ook nog een abbo op de krant.
Dat dit allemaal zomaar kan.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 11 jul 2017 15:00

Internet en tv is nog steeds geen basisbehoefte.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jul 2017 15:05

Het belangrijkste is voldoende facturen gas/elektriciteit/huisbrandolie te hebben, en wel met verbruik op !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 11 jul 2017 15:32

Update

Heb gisteren meer uitleg gekregen i.v.m. de voorwaarden om als tweede verblijf erkent te worden.

Om als “tweede verblijf” te kunnen doorgaan heeft de gemeentelijke administratie bewijzen nodig:
• facturen gas/elektriciteit/huisbrandolie
• facturen water
• facturen internet, tv-abonnement
• foto’s effectieve bewoning

Heb geen abbo op internet en tv ,aangezien ik de Proximus -fon verbinding van de buurman gebruik.

Binnenkort vragen ze mss ook nog een abbo op de krant.
Dat dit allemaal zomaar kan.
Het feit dat u geen tv of vaste internetverbinding heeft wil niets zeggen. Ik heb ook geen tv. Ze draaien de zaken om: u doet aangifte tweede verblijf.

Indien ze dat willen weerleggen moeten ze in eerste instantie zelf met elementen aankomen. Bezorg hen het bewijs van aansluiting op water, elektriciteit en gas. Nodig hen uit om te bekijken dat het goed wel degelijk gestoffeerd is en bewoonbaar. Ga niet in discussie over 'voldoende' verbruik. De gemeente weet zeer goed dat ze onder de geschetste omstandigheden geen poot hebben om op te staan, ze proberen alleen maar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 11 jul 2017 18:34

De gemeente kan geen regel opleggen wat betreft het aantal keer dat u naar uw tweede verblijf moet of mag(!) gaan.
Het is een verblijf waar u naartoe gaat of zou kunnen gaan wanneer u zin hebt en vooral tijd. Daarom heet het ook tweede verblijf en niet eerste verblijf, hoofdverblijf of verplicht verblijf.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jul 2017 19:49

De gemeente kan geen regel opleggen wat betreft het aantal keer dat u naar uw tweede verblijf moet of mag(!) gaan.
Het is een verblijf waar u naartoe gaat of zou kunnen gaan wanneer u zin hebt en vooral tijd. Daarom heet het ook tweede verblijf en niet eerste verblijf, hoofdverblijf of verplicht verblijf.
Ik leer zeer graag bij!

Waar zit de lijn dan tussen tweede verblijf en leegstand ???

Ondanks dit kan de taksen het dubbel zijn bij leegstand, waar ik nu woon is tweede verblijf 750€ en leegstand 1450€.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 11 jul 2017 20:17

De gemeente kan geen regel opleggen wat betreft het aantal keer dat u naar uw tweede verblijf moet of mag(!) gaan.
Het is een verblijf waar u naartoe gaat of zou kunnen gaan wanneer u zin hebt en vooral tijd. Daarom heet het ook tweede verblijf en niet eerste verblijf, hoofdverblijf of verplicht verblijf.
Ik leer zeer graag bij!

Waar zit de lijn dan tussen tweede verblijf en leegstand ???

Ondanks dit kan de taksen het dubbel zijn bij leegstand, waar ik nu woon is tweede verblijf 750€ en leegstand 1450€.
Simpel, het woord zegt het toch zelf:

LEEGSTAND = een woning waar men niet kan verblijven omdat het LEEG staat en/of vervallen is
TWEEDEVERBLIJF = een woning waar men op elk moment kan verblijven indien men het wenst maar dat NIET MOET
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 11 jul 2017 20:18

Leegstand (woon en pandendecreet, 2.2.6):

§ 3. Een woning wordt als leegstaand beschouwd wanneer zij gedurende een termijn van ten minste twaalf opeenvolgende maanden niet aangewend wordt in overeenstemming met :
1° hetzij de woonfunctie;
2° hetzij elke andere bij gemeentelijke verordening omschreven functie die een effectief en niet-occasioneel gebruik van de woning met zich mee brengt.


Het begrip 'woonfunctie' wordt als zodanig niet gedefinieerd. Het is alleszins niet 'hoofdverblijfplaats' want dat wordt wél gedefinieerd in het decreet. M.i. betekent het 'gebruikt (kunnen) worden als woning'. Wanneer kan een goed gebruikt worden als woning: als er nutsvoorzieningen zijn, het minimaal gestoffeerd is etc. De gemeente dient m.a.w. aan te tonen dat de woning gedurende 12 opeenvolgende maanden niet als zodanig werd gebruikt, maar zonder dat ze mag eisen dat het een hoofdverblijfplaats is waar iemand gedomicilieerd was. Hoe gaan ze dat doen indien er nutsvoorzieningen zijn met minimaal verbruik, meubels en u beweert dat het een tweede verblijf is en dat als zodanig aangeeft? Leg er een paar kranten en tijdschriften, wat borden, laat een koelkast draaien.....

Mission impossible.

Lees overigens de definitie van 'tweede verblijf' in het belastingreglement, cf. link in een bovenstaande post.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 13 jul 2017 08:29

Uw gemeente heeft blijkbaar in het verleden reeds problemen gehad i.v.m. de toepassing van hun reglement op de leegstand. Ze hebben nu een lijst met 'criteria' opgesteld die dienen ter toetsing en bedoeld zijn om de procedure te objectiveren. Of de criteria allemaal pertinent zijn en toetsing zouden doorstaan is nog een andere kwestie, maar u kan deze raadplegen hier:

http://www.kapelle-op-den-bos.be/files/ ... 0samen.pdf

Zie artikel 4. Sluit aan bij hetgeen ik hierboven reeds aanhaalde. Vanaf het ogenblik dat men aan twee criteria komt zal men uw pand op de index plaatsen. Dus u weet wat te doen om dit te vermijden. Zoals gezegd, over de pertinentie van de criteria valt m.i. ook te discussiëren maar zorg dat het niet zover kan komen. Extra-large brievenbus met een sticker op 'geen reclame', rolluiken naar boven, een timer die wat lampen doet branden + een koelkast. En ervoor zorgen dat het pand er goed onderhouden uitziet en gestoffeerd is en dat u een aangifte tweede verblijf doet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”