Recht van doorgang

Asaghon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht van doorgang

#1 , 29 jun 2017 23:52

Wij hebben zo'n 8 jaar geleden een huis gekocht waar recht van doorgang op is voor een stuk grond dat achter ons ligt.
Dit was op dat moment niet bewoond. Een paar jaar geleden hebben andere mensen het stuk grond gekocht en daar gebouwd.
Aangezien de doorgang redelijk smal en onpraktisch is om met een auto door te rijden en in te draaien vanop de weg hebben ze dan ook zelf gezocht voor een oplossing. De doorgang is trouwens tussen 2 huizen en er kan net een normale wagen door.
Ze maken gebruik van een andere doorgang die veel breder is en enkel naar garageboxen gaat. (Deze gaat ook langs hun grond).
Er is bovendien zelfs nog een 3de toegang (ook naar garageboxen) die eventueel ook makkelijker zou zijn dan de doorgang die wij moeten verlenen.
Wij hebben hun toen daar over aangesproken of het eventueel niet zou mogenlijk zijn om deze erfdienstbaarheid te laten vervallen.
Het antwoord hierop was nee omdat ze eventueel later hun woning zouden ombouwen tot een kangoeroewoning en dat die andere sukkelaars dan maar die smallere doorgang moeten gebruiken.
Nu is mijn vraag of die recht van doorgang niet vervalt wanneer ze duidelijk via een andere weg toegang hebben tot hun erf.

Het enige waarvoor ze het nu gebruiken is om hun post te legen aangezien ze die niet verplaatste hebben. Misschien een strategische zet?

Ook gebruiken ze zomaar zonder toestemming deze weg om een container op te plaatsen terwijl wij zelf dit niet eens zouden mogen doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 30 jun 2017 12:55

Het gaat wel degelijk om een recht van doorgang (dat in uw akte als zodanig staat omschreven, erfdienstbaarheid volgens titel) en niet om een recht van uitweg zoals bepaald in Art. 682 BW? Ik stel de vraag omdat het verschil fundamenteel is, m.b.t. een eventuele opheffing.

Indien een recht van overweg (erfdienstbaarheid bij titel):

Art. 702. Anderzijds mag hij die een recht van erfdienstbaarheid heeft, daarvan slechts gebruik maken overeenkomstig zijn titel, zonder aan het dienstbare erf of aan het heersende erf een verandering te mogen aanbrengen waardoor de toestand van het eerstgenoemde zou worden verzwaard.

Doorgang is exact dat: doorgang. Dus niet verenigbaar met het plaatsen van een container.

Tenietgaan:

Art. 706. Een erfdienstbaarheid gaat teniet door het niet uitoefenen daarvan gedurende dertig jaren.

Of mogelijk interessanter voor u maar moeilijk om te laten aanvaarden door de rechter:

Art. 710bis. Op verzoek van de eigenaar van het lijdend erf kan de rechter de afschaffing van een erfdienstbaarheid bevelen wanneer deze ieder nut voor het heersend erf heeft verloren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 01 jul 2017 17:13

Ze maken gebruik van een andere doorgang die veel breder is en enkel naar garageboxen gaat. (Deze gaat ook langs hun grond).
Er is bovendien zelfs nog een 3de toegang (ook naar garageboxen) die eventueel ook makkelijker zou zijn dan de doorgang die wij moeten verlenen.
Het zou uiteraard ook kunnen dat ze daar officieel geen recht van doorgang hebben...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Andere”