Meer info over een uitvoeringsbesluit

Cor7610
Topic Starter
Berichten: 14

Meer info over een uitvoeringsbesluit

#1 , 28 jun 2017 14:06

Beste,

Even geleden heb ik een antwoord ontvangen over een vraag... die verwijst naar het volgende!

"Tot 22 augustus 1984 (datum van inwerkingtreding van het zogenaamde vierde uitvoeringsbesluit) was er echter geen vergunning nodig voor een bestemmingswijziging als zodanig"

Wie kan mij hier meer uitleg of de wettekst van bezorgen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 jun 2017 14:10

En waarover ging die vraag?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Cor7610
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 28 jun 2017 14:17

Over 2 bijgebouwen die achter een reguliere woning staan. De 2 bijgebouwen hebben beiden een apart huisnummer! 1 bijgebouw dateert uit 1957 en het andere is discussie over (de ene zegt 1962, de andere 1964)
Diegene van 1957 is vergund als stal, en blijkbaar zegt het "vierde uitvoeringsbesluit" dat deze geacht vergund te zijn als reguliere woning!
Het andere gebouw dus ook...
Probleem is dat ik geen vergunning krijg voor een carport te zetten omdat de bijgebouwen niet vergund zijn! Doch heb ik 8 jaar geleden een zware verbouwing gedaan, die vergunningsplichtig was... en nu voor een carport gaat dit niet?

Reclame

Cor7610
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 29 jun 2017 10:58

Iemand een idee waar ik meer info kan vinden over dat uitvoeringsbesluit?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2017 15:04

17 JULI 1984. - BESLUIT van de Vlaamse Executieve houdende het vergunningsplichtig maken van sommige gebruikswijzigingen
Belgisch Staatsblad 30/08/1984.

Zie art. 192bis 18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening.
Tot de dag waarop de door de Vlaamse Regering vast te stellen lijst van vergunningsplichtige functiewijzigingen in werking treedt en met terugwerkende kracht vanaf 9 september 1984, worden eveneens de hierna vermelde gebruikswijzigingen geacht vergunningsplichtig te zijn vanwege de belangrijke ruimtelijke weerslag op de onmiddellijke omgeving :
1° wanneer de hoofdfunctie van een vergund gebouw gewijzigd wordt, wanneer het gaat om een gebouw, gelegen in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, een woongebied of een daarmee gelijkgesteld bestemmingsgebied, en het nieuwe gebruik bestaat uit een dancing, het opslaan van schroot, autowrakken of afvalproducten het te koop of in ruil aanbieden van diensten binnen een ruimte die groter is dan driehonderd vierkante meter;
2° wanneer de hoofdfunctie van een vergund gebouw gewijzigd wordt, wanneer het gaat om een gebouw, gelegen in een industriegebied of een daarmee gelijkgesteld bestemmingsgebied, en het nieuwe gebruik bestaat uit het te koop of in ruil aanbieden van goederen of diensten;
3° wanneer de hoofdfunctie van een vergund gebouw gewijzigd wordt, wanneer het gaat om een gebouw, gelegen in een agrarisch gebied of een daarmee gelijkgesteld bestemmingsgebied, en het nieuwe gebruik is niet agrarisch;
4° wanneer de hoofdfunctie van een vergund gebouw gewijzigd wordt, wanneer het gaat om een gebouw, gelegen in een bufferzone, een groen-, park- of bosgebied of daarmee gelijkgesteld bestemmingsgebied, en het nieuwe gebruik bestaat uit om het even welk gebruik dat anders is dan het oorspronkelijke;
5° wanneer de hoofdfunctie van een vergund gebouw gewijzigd wordt, wanneer het gaat om een gebouw, gelegen in een recreatiegebied of een daarmee gelijkgesteld bestemmingsgebied, en het nieuwe gebruik bestaat uit het permanent bewonen;
6° wanneer de hoofdfunctie van een vergund gebouw gewijzigd wordt, wanneer het gaat om een gebouw, gelegen in een ontginningsgebied of een daarmee gelijkgesteld bestemmingsgebied, en het nieuwe gebruik bestaat uit het opslaan van schroot, autowrakken of afvalproducten.

Cor7610
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 29 jun 2017 18:45

Dus ik mag aannemen dat als er geen vergunningsplichtige wijziging zijn aangebracht aan de woningen (lees bijgebouwen van '57 en '62) voor het inwerkingstreding van het vierde uitvoeringsbesluit, deze geacht worden van vergund te zijn!
Als dit al meer dan ruim 50 jaar word toegestaan door de gemeente, dat er al meer dan 50 jaar belastingen, kadastraal en heffingen op betaald worden. Kunnen ze dan een simpel carport aan de woning van minder dan 40m², die NB perfect vergund is (hoofdwoning) weigeren? Ik heb deze carport nml gepland omdat ik rolstoelgebonden ben en deze nodig heb om droog in en uit te kunnen "stappen" uit het voertuig! Niet als LUXE product!... Stel dat ik deze zet, zonder (toestemming)... wat kan er gebeuren??

Terug naar “Andere”