Zonevreemde woning

made of vengeance
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zonevreemde woning

#1 , 26 jun 2017 17:15

Hi

Graag had ik jullie mening gehoord over een huis met perceel waar ik m'n oog heb op laten vallen. Het gaat hier om een langgevelhoeve gebouwd op agrarisch gebied. Ben bij de gemeente al voor wat info geweest. Hier wist men te vertellen dat het gebouw volledig mocht worden afgebroken en opnieuw opgebouwd. Echter moet het wel hetzelfde "karakter" behouden, en dient het op hetzelfde oppervlak te staan als de huidige woonst.

Enkele vragen:
- Op het plan staat een gele "zone voor hoofdgebouwen" die het huidige oppervlak ver overschrijdt, volgens de technische dienst v.d. gemeente is het legaal hier op te bouwen. Online lees ik echter tegenstrijdige berichten.
- Ik vind de beschrijving van "hetzelfde karakter" heel vaag, zijn hier bijkomende wettelijke verplichtingen waar moet aan worden voldaan bij een nieuwbouw?

Hierbij de immo link van het betreffende perceel:
http://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis ... /id6968445

Als iemand ervaring heeft met een dergelijke situatie, zou ik die met plezier horen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 26 jun 2017 17:48

ikzelf heb een zonevreemde woning. De oorspronkelijk woning is gebouwd in +- 1890 en dus gaat men er van uit dat deze vergund is. Ik heb de woning gekocht, gesloopt en een nieuwe woning gebouwd. Denk eraan dat het maar max 1000 m³ groot mag zijn. Renoveren is dan misschien beter.

Reclame

made of vengeance
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2017 18:13

ikzelf heb een zonevreemde woning. De oorspronkelijk woning is gebouwd in +- 1890 en dus gaat men er van uit dat deze vergund is. Ik heb de woning gekocht, gesloopt en een nieuwe woning gebouwd. Denk eraan dat het maar max 1000 m³ groot mag zijn. Renoveren is dan misschien beter.
Bedankt voor je reactie. Dit zou ook de manier zijn waarop wij het zouden doen.
1000 m³ lijkt me toch al een degelijk volume voor een woning. Worden losstaande gebouwen (bv. garage) en kelder hier bijgerekend?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 26 jun 2017 18:17

Gaat inderdaad over het volume.
Maar gemeente kan beperkingen opleggen - nieuwe bouw niet meer op die plaats - hoogte en dak bepaalde hoek - minder volume mogelijk.
Garage zal zeker meetellen ook losstaande gebouwen.

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 26 jun 2017 18:57

Alles zal er van af hangen of je wil renoveren of een nieuwbouw wil zetten.
Renoveren gaat een pak makkelijker. Dan kan je het huidige volume en structuur behouden. Bij een nieuwbouw krijg je een pak meer restricties MAAR je heb wel een nieuwe woning, volledige zoals je deze wil hebben.
Nu afgaande op de grootte van het perceel en de prijs...zeker kopen zou ik zeggen.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 27 jun 2017 12:03

het is een openbare verkoop, die prijs zal nog wel omhoog gaan

Terug naar “Andere”