Bouw van een carport tegen de woning

Cor7610
Topic Starter
Berichten: 14

Bouw van een carport tegen de woning

#1 , 22 jun 2017 15:34

Bij deze heb ik volgende vraag. Om een lang verhaal kort te maken ... Ik woon op een perceel van een 16 are, op dit perceel staat de hoofdwoning die ik 8 jaar geleden volledig heb verbouwd na een juridisch kluwen!! Er staan ook nog 2 bijgebouwen op dit perceel! Eentje van '62 en eentje van '71. Beiden zijn bewoond. Ze hebben aparte huisnummers en aparte kadastrale nummers, doch zijn ze door stedenbouw nooit vergund!!
De hoofdwoning is wel volledig in orde met bouwvoorschriften, maar volgens de gemeente krijg ik geen vergunning voor het plaatsen van een carport omdat de bijgebouwen niet vergund zijn (en nooit vergund raken!) En deel uitmaken van het totale perceel!
Maw ik kan dus nooit een carport plaatsen?? Riskeer ik afbraak e een boete als ik het toch riskeer??
Nb 8 jaar geleden werd wel een vergunning afgeleverd voor het gedeeltelijk afbreken en heropbouwen van de hoofdwoning... en nu een carport van 8 op 4 m kan niet! Buren hebben er geen problemen mee, ze juichen dit zelfs toe!
Help!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 02 aug 2017 16:40

Interessant, ook omwille van de periodes '62 en '71.

Als het eerste huisje van 1962 gebouwd werd vóór 22 april 1962, dan zou het vergund geacht moeten worden; ook na die datum als er geen bezwaar tegen werd ingediend tot vijf jaar na 22 april 1962.
Het tweede huisje kan echter niet vergund geacht worden want pas negen jaar na 22 april 1962 gebouwd. De bewoner zal wellicht niet juichen.
(Ooit was er een tweede periode van regularisatie naar voor geschoven wat onduidelijk opleverde of niet-vergunde woningen na 1973 nog vergungd geacht konden worden, maar een uitspraak Raad van State van 2 oktober 2013 heeft daar komaf mee gemaakt.)

Art 4.2.14 van de Vlaamse Codex voor Ruimtelijke ordening is van toepassing.

Als ik het goed heb begrepen is uw hoofdperceel eveneens het administratief perceel; daarop staat het Hoofdgebouw (Gbg1); de andere twee woningen staan vermeld als Bijgebouw (Gbg2) [Gbg = Gebouw aan de grond).

Gezien u melding deed bij uw gemeente, ga ik ervan uit dat het om een aangebouwde carport gaat en geen vrijstaande waarvoor geen vergunning nodig is. Weliswaar 32m2, maar er zijn nog voorwaarden te vervullen:
De meldingsplicht geldt enkel voor aangebouwde bijgebouwen die

- niet hoger zijn dan 4 meter, gemeten vanaf de grond
- de functie van de woning en het aantal woongelegenheden niet wijzigen
- in de zijtuin minstens 3 meter van de perceelsgrens blijven
- in de achtertuin minstens 2 meter van de perceelsgrens blijven
- tegen een aanpalend gebouw gebouwd, mogen ze tot op de perceelsgrens reiken, voor zover de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt.
De bouwdiepte van het bijgebouw mag de bouwdiepte van het aanpalend gebouw niet overschrijden.

Ik kan begrijpen dat de gemeente geen vergunning wil afleveren omdat de voorwaarden voor de twee bijgebouwen niet vervuld zijn ongeacht de historische achtergrond.
Hoe het daarmee verder moet is mij onduidelijk.

Cor7610
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 02 aug 2017 17:12

Ik heb het nog even nagekeken... eerste "woning" is van 1957... werd een vergunning afgeleverd als stalling! Deze werd enkele jaren later als woning gebruikt met huisnummer! Maar voor deze "woning" werd dit gedaan voor 22 augustus 1984 (datum van inwerkingstreding van het zogenaamde vierde uitvoeringsbesluit) toen was er geen vergunning nodig voor een bestemmingswijziging! Deze word dus geacht vergund te zijn als reguliere woning! De tweede bijbouw dateert van voor 64 (niet '71) Hier werd een weigering voor afgeleverd, doch werd deze ook als woning gebruikt met huisnummer afgeleverd door de gemeente! Ook met domicilie voor 22 augustus 1984
De hoofdbouw is stedenbouwkundig volledig in orde! Jabbe, graag uw bevinding... alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Andere”