Isolatie gemene muur na afbraakwerken aanpalende woning

koenraadddeconinck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Isolatie gemene muur na afbraakwerken aanpalende woning

#1 , 16 jun 2017 12:29

Beste forumleden,

Onze woning (eigendom) dateert van 1951 en is een rijwoning. Tussen de aanpalende woningen bevindt zich geen spouwmuur, noch enige vorm van isolatie. Er is enkel muurbekleding aan onze zijde en aan de muurzijde van de aanpalende woning. Beide woningen zijn dus letterlijk aan mekaar gebouwd zonder meer, hetgeen gebruikelijk zou geweest zijn in die tijd.

Via, via hebben we vorige week vernomen dat de eigenaar van de aanpalende woning (die in ons kent en effectief aan de andere kant in de andere aan ons huis aanpalende woning woont), de woning zou slopen en er appartementen bouwen.
De eigenaar is zelf in de aanpalende woning al muren aan het afbreken en omwille van de lawaaihinder (starten met kloppen en breken rond 6 u. ' s morgens met alle problemen van dien voor onze beide studerende zonen) hebben we hem gisteren aangesproken over de lawaaihinder, ook met de vraag of hij effectief het huis zou slopen en appartementen zou bouwen.

Duidelijk verveeld met de zaak (wegens meerdere bewoners in de straat al op de hoogte, uitgezonderd wij als directe buren) gaf hij de vermelde sloop- en bouwplannen toe met de mededeling dat hij ons zou wel geïnformeerd hebben van zodra zijn bouwvergunning goedgekeurd is. In het kader van goed nabuurschap en gezien eerdere gestes van onzentwege t.a.v. hem, hadden we gehoopt dat hij voordien wel even zijn plannen had toegelicht. Maar ja ...

Uit contact met de dienst stedebouw van de de stad blijkt inderdaad dat een aanvraag voor een bouwvergunning is ingediend maar dat een openbaar onderzoek niet nodig is ... ???? Blijkbaar kunnen we mits vermelding van het TBA- nummer aan de balie van de dienst wel de plannen gaan inkijken en schriftelijk opmerkingen formuleren maar deze zouden van geen enkele waarde zijn wegens geen openbaar onderzoek noodzakelijk.
Er is enkel een goedkeuring door de brandweer nodig, aldus de medewerkster van de dienst stedebouw, met het oog op een vergunning omdat de nieuwe bestemming een meergezins woning is.

De buurman gaf gisteren ook aan dat de diepte van de appartementen beduidend minder zou zijn in vergelijking met de huidige woning. Gevolg is dat voor een gedeelte van ons huis, bijgevolg een 'blote muur' zal resten zonder vochtwering of isolatie tout court.

Ik meen te mogen besluiten dat het gezien hoger vermelde gegevens betreffende de bouw van beide woningen gaat om een 'gemene muur'. Wij zijn ook niet op de hoogte gebracht van de werken (noch schriftelijk, noch mondeling).

Mijn vraag is nu of de buur dan ook moet opdraaien voor de kosten voor definitieve vochtwering en definitieve isolatie voor het gedeelte van de buitenmuur van onze woning, resterend gezien de kleinere diepgang van de appartementen?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jun 2017 12:54

Mijn vraag is nu of de buur dan ook moet opdraaien voor de kosten voor definitieve vochtwering en definitieve isolatie voor het gedeelte van de buitenmuur van onze woning, resterend gezien de kleinere diepgang van de appartementen?

!
Buurman moet zorgen voor een degelijke vochtwering. Isolatie echter niet . Je kan met buurman afspreken dat je die isolatie tegen zijn muur op uw kosten mag plaatsen, alvorens hij zijn vochtwering plaatst

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 16 jun 2017 13:28

Wat betreft de isolatie van de gemene muur meen ik te weten dat de kosten voor het isoleren geheel bij de eigenaar van de te isoleren woning ligt.
Of daar nu later een woning wordt tegengebouwd of delen van een andere woning worden verwijderd, maakt niets uit.
Vergeet niet dat naast isolatie ook nog een bekleding (steenstrips, sidings, hout, ...) nodig is tegen weer en wind.

De overheid voorziet echter geen bepalingen voor wat betreft het isoleren van de buitengevel bij aanliggende woningen, ofschoon het dezelfde overheid is die iedereen ten stelligste aanraadt om zorgvuldig te isoleren. Men raadt enkel aan om met de buur te overleggen en tot een akkoord te komen, nl zijn toestemming bekomen om op zijn eigendom te isoleren.
Het probleem voor de buitenisolatie is dat je tot 10cm of meer ruimte zult moeten innemen om de buitenschil degelijk te isoleren (je kan nooit dik genoeg isoleren, zegt men). Daarmee bevindt je je op de eigendomsruimte van de buur; en beperk je hierdoor diens beschikbare ruimte.
Als het voor de buur geen probleem is dat je de buitenschil isoleert, dan is het beter om samen een verklaring te ondertekenen, en liefst te laten akteren bij de notaris, zodat bij een eventuele verkoop geen problemen optreden over de buitenisolatie. Men kan dit zelfst best registreren als een erfdienstbaarheid: het ene onroerend goed wordt namelijk bezwaard ten voordele van een ander onroerend goed.

Op LIVIOS.be wordt een gelijkaardige vraag beantwoord.

Ik heb hetzelfde probleem, maar mijn buur heeft reeds duidelijk gemaakt dat wat hem betreft er geen probleem is om aan de buitenkant te isoleren. Ik heb nog geen beslissing genomen, maar als het zover is zorg ik wel voor de nodige administratieve verzekering. Ooit wordt het huis van de buur verkocht en dan wil ik safe zitten.

Alternatieve oplossing is de binnenkant te isoleren; dan is er geen enkel probleem met de (onwillige) buur maar je verliest dan wel een serieus deel van je binnenruimte.

Reclame

koenraadddeconinck
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jun 2017 15:40

Allemaal vreemd toch: iemand verandert een bestaande - probleemloze - woon- /bouwsituatie zonder dat je zelf op de hoogte bent en achteraf moet je zelf opdraaien voor kosten die iemand anders veroorzaakt .... ????
Ik kan me ook voorstellen dat mensen in een analoge situatie, die niet over de nodige middelen beschikken alleen maar machteloos kunnen toekijken hoe hun waarschijnlijk vaak klein stukje eigendom gedecimeerd wordt tot iets met nog minder waarde ....

Terug naar “Andere”