Schade door sloopwerkzaamheden bij buren

Verhagen
Topic Starter
Berichten: 16

Schade door sloopwerkzaamheden bij buren

#1 , 06 jun 2017 19:35

Bij sloopwerkzaamheden is een deel van een muur in onze tuin terecht gekomen.
Gelukkig alleen materiele schade.

Allereerst vind ik het vreemd dat er geen voorziening is genomen om ongevallen te voorkomen.
Alleen via een pad met erfdienstbaarheid kan ik mijn woning verlaten.
Dus tijdens de sloopwerkzaamheden kan ik niet naar buiten.

De betonnen schutting is afgebroken, de heg is beschadigd en er zijn stenen los van mijn schuur

Ik heb mijn verzekering aangesproken om het af te handelen.
Zij spreken dat er een franchise is van 255 euro.
citaat: "Dat deel van de herstellingskosten is voor uw rekening"
:o Dat wil dus zeggen als iemand schade mij schade berokkend ik daar ook voor moet betalen??????

Heb geprobeerd aangifte te doen bij de politie zonder sucses.
Meneer dat is een privaatrechtelijke aangelegenheid????????
Eventueel willen ze wel bemiddelen als nodig is.
Ze komen niet eens kijken.

Hoe zit dat?
Draai ik op voor een deel van de schade?
Heeft de politie geen verplichtingen in deze?

De verzekering vraagt een gedetaileerd raming van de schade. (herstelkosten neem ik aan)
Tuincentrum laten komen en offerte vragen dus?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jun 2017 19:57

Je moet de bouwheer (de buurman, en dus niet de aannemer) aangetekend in gebreke stellen, en hem het vergoeden van al uw schade vragen (dus ook telefoon en briefkosten, eventueel advocaatskosten, verplaatsingen enz.)
Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt voor aanvang van de werken? Ik hoop het voor u, want anders zou je wel eens met een pak kosten kunnen blijven zitten, als aannemer zegt dat deze muur in een dusdanig slechte staat was dat hij wel moest omvallen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 jun 2017 20:03

Het is niet UW verzekering die moet betalen. Wel de buurman zelf ofwel zijn verzekering (als hij er een heeft).
En als er een franchise is dan moet de buurman dat bedrag zelf bijleggen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2017 21:16

Andere verzekeringsmakelaar zoeken, als hij die basis-essentiële info niet kan geven.
Dat je dit op de buren moet verhalen (en niet bij je eigen verzekering).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”