Bestaand tuinhuis/atelier vernieuwen

etiennebeaucoup
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bestaand tuinhuis/atelier vernieuwen

#1 , 29 mei 2017 10:13

Besten,

Ik heb in onze achtertuin een bestaand tuinhuis/atelier staan dat intussen waarschijnlijk meer dan 75 jaar oud is. Het is opgetrokken in betonplaten met een golfplatendak in Eternit. Ik gebruik dit atelier voor mijn hobby/bij job. Het atelier ligt met 2 muren tegen de erfgrens van 2 verschillende buren. De perseelgronden zijn ook pas later verdeeld dan dat het gebouw oud is.

Nu is het echt wel aan vernieuwing toe. en zou ik het graag ook beter isoleren, zodat het ook in de winter beter bruikbaar is. eventueel ook vervangen door een plat dak. De nokhoogte van de ene buur zou dus niet wijzigen (aangezien de totale hoogte niet veranderd), maar de bij de andere buur zou langst één zijde de dakrand wel opgetrokken worden.
mijn vragen :
  • Mag ik dit gebouw zomaar vernieuwen of heb ik hier een vergunning nodig
  • Mag ik de betonplaten vervangen door een gemetste muur of ander materiaal
  • Mag ik de dakrand langs één zijde optrekken zodat deze ongeveer gelijk komt met de andere?
  • Mag ik eventueel de ruimte nog iets uitbreiden (bvb met een carport)? wetende dat het bestaande gebouw reeds net 40m² is, maar dat het waarschijnlijk wel op de bouwplannen staat
Je vindt online heel wat informatie over nieuw te plaatsen gebouwen maar bijna niets over bestaande gebouwen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marvra
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2017 12:10

Je zal in ieder geval een bouwvergunning nodig hebben. De werken die je omschrijft zijn geen onderhoudswerken, en je wijzigt iets op de perceelsgrens. Vraag na bij je gemeente of de geplande werken vergunbaar zijn.

etiennebeaucoup
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2017 14:44

waar ik al voor vreesde :)

Reclame

Terug naar “Andere”