Keuring cv brander mazout

Elsje1990
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Keuring cv brander mazout

#1 , 26 mei 2017 21:26

Wij huren een huis en hebben zowel een houtkachel als centrale verwarming op mazout. Nu heb ik gelezen dat de cv brander elk jaar gekeurd moet worden. Wij verwarmen echter enkel met de houtkachel dus dit is voor ons onze hoofdverwarming. Moet er dan eigenlijk onderhoud en keuring gebeuren aan de cv brander ook al heb je deze niet in gebruik? Of is het dan enkel de jaarlijkse schouw onderhoud van de houtkachel verplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 27 mei 2017 00:24

Zorgt de houtkachel voor uw warme douche?

Elsje1990
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2017 00:32

Zorgt de houtkachel voor uw warme douche?
Nee dat doet de elektrische boiler.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 27 mei 2017 00:39

Ik denk dat je sowieso verplicht bent omdat je het eigendom huurt. Voor zover ik weet staat dat ook in het huurcontract.

Elsje1990
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2017 00:46

Oke dankjewel voor je reactie. Ik heb bij de verhuurder zijn attesten opgevraagd maar hij kan geen attest voorleggen van het onderhoud aan de schouw van de cv brander. Wel van de houtkachel maar dat zijn dan toch twee verschillende attesten die je nodig hebt of niet ?
aangezien dit twee aparte schouwen zijn.
Is hij dan niet zelf nalatig geweest met onderhoud? En kan hij dan van mij eisen dat ik dit doe?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 mei 2017 09:00

Als een jaarlijks onderhoud wettelijk verplicht is , moet het ook uitgevoerd worden. Waarom zou de overheid en verzekeringenswezen u geloven dat je enkel maar de houtkachel gebruikt

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 30 mei 2017 16:47

Voor een houtkachel, open haard enz... is een onderhoudsattest niet verplicht, maar wel zeer aangeraden om regelmatig uit te voeren.
Voor de centrale verwarming is er wel een wettelijke verplichting:
Het onderhoud van het centraal stooktoestel van uw verwarmingsinstallatie is een verplichting, zowel voor particulieren als bedrijven.

- Centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) moeten tweejaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.
- Centrale stooktoestellen op stookolie (mazout) of vaste brandstof (hout, pellets, steenkool, ...) moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.

De gebruiker van het centrale stooktoestel is verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij huurwoningen moet dus de huurder het centrale stooktoestel laten onderhouden.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jun 2017 17:03

Een centraal verwarmingstoestel op mazout moet tweejaarlijks onderhouden worden. Als je het als huurder én niet onderhoudt én ook niet gebruikt dan ben je zeker in de fout! Dat is niet goed voor de levensduur van de toestellen. Zorg dat je in orde bent. Dat de eigenaar (eventueel) niet in orde is, dat is uw zaak niet.

Mocht bij onderhoud blijken dat er kosten aan de ketel zijn (bijvoorbeeld door ouderdom of breuk) dan zijn deze wel voor de eigenaar.

Wat de houtkachel betreft; lees uw brandverzekering er eens op na. Grote kans dat ze een jaarlijks onderhoud eisen. Als er brand uitbreekt dan moet je dit bij veel maatschappijen kunnen aantonen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 07 jun 2017 17:40

Een centraal verwarmingstoestel op mazout moet tweejaarlijks onderhouden worden.
Is dit niet jaarlijks.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 07 jun 2017 20:01

Klopt, jaarlijks.Voor gas hoeft het maar om de 2 jaar. (alhoewel sommige installateurs aan oudere mensen wijsmaken dat het jaarlijks moet).

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jun 2017 14:51

Een centraal verwarmingstoestel op mazout moet tweejaarlijks onderhouden worden.
Is dit niet jaarlijks.
inderdaad, mijn fout!

Terug naar “Andere”