Bouwverplichting Garage

Antoondv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bouwverplichting Garage

#1 , 22 mei 2017 15:53

Beste,

Wij zijn van plan om een eengezinswoning om te vormen tot een meergezinswoning.
Het betreft een oude woning, niet meer aangepast aan de noden van de huidige tijd.

Wij hebben eerst en vooral contact opgenomen met de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente omtrent rechten en verplichtingen

Eén van de verplichtingen betreft het voorzien van een garage/autostaanplaats op het privédomein gezien de heersende parkeerproblemen
Bij niet naleven worden een (aanzienlijke) vergoeding geëist.

Alleen is dit praktisch niet realiseerbaar gezien de breedte van de woning, de smalle eenrichtingsstraat en de aanwezigheid van parkeerplaatsen recht tegenover de woning.
Ook al zouden we de garages voorzien, ze zullen nooit als garage kunnen worden gebruikt (de dienst ruimtelijke ordening heeft dit erkend)

De gemeente evenwel blijft bij haar beslissing dat, ook al zouden de garages niet kunnen worden gebruikt, zij moeten worden gerealiseerd.
Indien niet: schadevergoeding.

Mijn vraag: is er op één of andere manier hiertegen verhaal te halen?


Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 mei 2017 16:04

Neen.
Vele gemeenten hebben dit reglement.
Ikzelf kreeg ooit verbod een garage te bouwen aan een woning omdat het
een verkeervrije straat was. Maar toch heb ik die boete moeten betalen!!!!

Omdat ik niet gemakkelijk opgeef heb ik het uiteindelijk kunnen oplossen door een garagebox in de achterliggende straat
te kopen en die te laten "samenvoegen" met de woning (virtueel dan wel...).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Andere”