verjaring herstelvordering

theo8
Topic Starter
Berichten: 7

verjaring herstelvordering

#1 , 06 mei 2017 17:32

Ik wil een gebouw kopen dat zonder vergunning is opgedeeld in 4 appartementen/studio's in 2005.
Er werd vorig jaar een pv opgemaakt waarin dit werd vastgesteld.
Ik ga ervan uit dat de herstelvordering is verjaard (na 5 jaar) en ik het gebouw dus in de huidige toestand kan behouden en dus kan blijven verhuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 mei 2017 17:57

Je zal toch meer informatie moeten geven over de ligging van het gebouw en de inhoud van het PV vooraleer de verjaring kan worden berekend. De verjaring van de burgerlijke vordering start ook pas nadat de strafvordering is verjaard.

theo8
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 06 mei 2017 19:46

De ligging is Antwerpen en het pv stelt de inbreuk vast die, naar de verklaring van de eigenaar, in 2005 is gebeurd.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 mei 2017 18:27

Je moet de precieze ligging meedelen anders kan niet worden nagegaan in welk plangebied het gebouw is gelegen. De omschrijving in het proces-verbaal is eveneens van belang gelet op het aantal strafbepalingen in de VCRO.

theo8
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 07 mei 2017 20:10

Het gebouw is gelegen in woongebied, niet in ruimtelijk kwetsbaar gebied. Het gaat hier dus om een aflopend misdrijf.
Een strafrechtelijke vordering, noch een burgerlijke herstelvordering zijn hier nog mogelijk na de verjaringstermijn van 5 jaar (Grondwettelijk Hof 29 juli 2010) . Dat is volgens mij de stand van zaken. Ik wou enkel even checken voor de zekerheid dat ik niets over het hoofd heb gezien.

Marvra
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2017 14:49

http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/ha ... jaring.pdf

Hier vindt u alles terug over verjaring. In principe is het enkel de rechter die een uitspraak kan doen over de verjaring van het misdrijf. Als u zekerheid wilt dat het misdrijf verjaard is, zal u dus moeten wachten op een uitspraak van de bevoegde rechtbank.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2017 09:55

Zijn daar vier huisnummers? Gekend bij de gemeente? Dus kunnen zich daar vier huurders inschrijven op elk een eigen adres zonder in de problemen te komen? Dat ga je toch ook eens moeten uitzoeken.

Terug naar “Andere”