Woonstcontrole tweede verblijf

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Woonstcontrole tweede verblijf

#1 , 05 mei 2017 17:10

In verband met de registratie van een tweede verblijf heb ik nog een vraag. Deze registratie wordt namelijk behandeld door de 'Interlokale vereniging
Beter Wonen aan de Gete'.

Het interlokale is mij wel duidelijk waarom. Wat mij niet duidelijk is, is of zo een vereniging wel dezelfde bevoegdheden heeft als een openbaar bestuur. Het is mij al ter ore gekomen dat de dienst bevolking weigerachtig is hen informatie door te geven. Dat lost men dan op door aan de eigenaar zelf bewijzen te vragen.

Een woonstcontrole gebeurt normaal door een wijkagent. Deze vereniging stuurt echter iemand van de vereniging op pad die zich dan nauwelijks kan legitimeren en eigenlijk maar binnen geraakt door de dreiging om anders geen registratie te krijgen. Maar hebben zij eigenlijk wel het recht om een woonstcontrole te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 05 mei 2017 17:18

Is dat zo'n vereniging tussen gemeenten? Zijn dit ambtenaren?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2017 18:52

Als u een registratie als tweede verblijf wil hebben, moet u bewijzen dat de woning op elk ogenblik voor bewoning kan worden gebruikt. Als u dat niet bewijst mag de registratie als tweede verblijf geweigerd worden. Als u aan Beter Wonen aan de Gete de toegang weigert, wat m.i. uw recht is, maakt u het voor uzelf wel moeilijker om te bewijzen dat de woning op elk ogenblik voor bewoning kan worden gebruikt en kan de registratie als tweede verblijf geweigerd worden.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 mei 2017 18:53

Hebt u premies voor renovatieprojecten en etc aangevraagd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 05 mei 2017 23:57

Is een intercommunale dus best contact mee opnemen. Normaal hebben die ook een soort van legitimatiebewijs.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 7lrSBeppjA

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2017 12:11

Hier vind je in ieder geval al het reglement; https://www.digi-cms.be/linter.be/beter ... 1-www.html

En dit is geen intercommunale, maar een intergemeentelijke samenwerking rond Wonen (beter gekend als IGS). Zij staan onder de controle van Wonen Vlaanderen.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 11 mei 2017 23:00

Eeuh??? wat is het verschil tussen inter-commune-ale en inter-gemeentelijk e?

Terug naar “Andere”