Tuinhuis

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

Tuinhuis

#1 , 05 apr 2017 10:09

Drie jaar geleden kocht een vriend van mij een tuinhuis en liet deze bij hem in de tuin plaatsen.
De verkoper van het tuinhuis gaf het advies om hiervoor geen vergunning aan te vragen omdat het tuinhuis kleiner is dan 40 m².

Een buur doet nu wat moeilijk over het tuinhuis.

Ik heb even de voorschriften opgezocht ivm tuinhuizen en de vrijstellingsregels.

Ik knip en plak even uit volgende link:
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... e-houtkot-



Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij gerekend.

De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen
een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.



Het tuinhuis staat 1 meter van de achtertuin. Het perceel waarop het tuinhuis staat is echter maar 4 meter breed. Waardoor er langs de linker en rechterkant amper een kleine meter ruimte overgelaten is.

Langs beide kanten van de tuin is er een zijtuin. Volgens de tekst ivm tuinhuizen moet er 3 meter van de zijtuin gebleven worden. Wat in deze situatie onmogelijk is doordat dit maar een stadstuin betreft die 4 meter breed is.

Lees ik dan goed dat een tuinhuis in dergelijke situatie onmogelijk is en het dus niet wettelijk is om in kleine tuinen een tuinhuis te plaatsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 05 apr 2017 11:03

Als ik het goed lees, geldt in het geval van uw vriend geen vrijstelling en had hij een vergunning moeten aanvragen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 05 apr 2017 14:52

Zijn tuinhuis is te groot, ofwel is zijn tuin te klein.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 09 apr 2017 21:45

Bedankt voor jullie reacties

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 09 apr 2017 22:11

Nu kan hij nog regularisatie aanvragen bij de gemeente, maar hij had inderdaad in eerste instantie een vergunning moeten vragen.

Terug naar “Andere”