Tweede verblijf --- toch leegstandtaks

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

Tweede verblijf --- toch leegstandtaks

#1 , 03 apr 2017 13:18

Hallo,
Ik heb een woning die ik gebruik als tweede verblijf, ik heb info genomen bij de stad waarin de woning gelegen is en er dient geen tweede verblijftaks betaald te worden.
Ik heb aangifte gedaan aan de provincie en betaal aan hen tweede verblijftaks.
Nu, een jaar later, krijg ik van de stad bericht dat ik opgenomen wordt in het register van leegstaande woningen.
Ik heb bezwaar aangetekend met een bewijs dat ik tweedeverblijftaks bij de provincie betaal voor 2016 maar dat is blijkbaar niet voldoende, nu moet ik energiefacturen opsturen naar de stad en dan zullen zij een beslissing nemen.
Maar waar leggen zij de lat dan van 'voldoende verbruik'? Hoe hoog moet dit dan zijn?
Ik vind dat mijn verbruik 'privé ' is.
Ik heb energiectracten voor water,gas en electriciteit en de woning is ook verzekerd tegen brand.
Daar ik tweede verblijftaks betaal aan de provincie,hoe kan ik dan in de leegstand zitten?
Natuurlijk is er op dit adres niemand gedomicilieerd., het is een tweede verblijf...
Natuurlijk is het energieverbruik niet zo hoog in vergelijking van mijn hoofdverblijfplaats, we gaan er maar in het weekend als het mooi weer is. We gaan dan ook uit eten,enz.
Ik heb ook op de website van de stad gekeken en vind nergens een reglement voor tweede verblijven...

Hoe pak ik dit best aan?

Mvg en dank,
Kaga

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 apr 2017 13:40

Ik denk niet dat de hoogte van het verbruik een rol kan/mag spelen.
Maar ja, gemeentes zijn lid van de energiecommunales en krijgen daar dividenden en zitpenningen van.
Daarom zullen ze het verbruik van energie willen promoten :lol: :lol: :lol: .

Het staat toch niet letterlijk leeg? Zonder meubels enz....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 03 apr 2017 14:10

Welke gemeente? Je betaalt aan de provincie; het zal dus West Vlaanderen zijn want da s bij mijn weten de enige provincie die zo n frats uithaalt. Waarschijnlijk betreft het dus een gemeentelijke belasting tweede verblijf (die mogelijks gelijkstaat met leegstand). Hiervoor moeten de gemeenteraadsnotulen nagezien worden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 apr 2017 14:18

De heffing op leegstand wordt wettelijke geregeld door het Vlaams Gewest.
Ik denk niet dat er ruimte is voor lokale spitsvondigheden.

Zoals een hond geen kat is, is een taks op tweede verblijf geen leegstandstaks en vice versa.
Maar wie niet waagt, niet wint, want geld is altijd welkom in bodemloze vaten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

#5 , 03 apr 2017 15:16

Ja Sirkii, de woning ligt inderdaad in West-Vlaanderen...

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 03 apr 2017 15:41

Als u de gevraagde bewijzen voorlegt, dan zullen ze moeilijk kunnen volhouden dat het om leegstand gaat.

EGW-verbruik zijn uiteindelijk toch maar een paar cijfertjes. Zolang er geen slimme meters zijn leren ze daar uiteindelijk toch niks mee over uw privéleven.
"sowieso" schrijf je zo.

Sirkii
Berichten: 5414

#7 , 04 apr 2017 20:51

De heffing op leegstand wordt wettelijke geregeld door het Vlaams Gewest.
Ik denk niet dat er ruimte is voor lokale spitsvondigheden.

Zoals een hond geen kat is, is een taks op tweede verblijf geen leegstandstaks en vice versa.
Maar wie niet waagt, niet wint, want geld is altijd welkom in bodemloze vaten.
Dit is sinds 1/1/2010 veranderd (heb de datum ook moeten opzoeken ;-)). Er is wel nog de verplichting een leegstandsregister bij te houden.

http://fin.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=235

Als TS zegt over welke Westvlaamse gemeente het gaat dan kunnen we eens gaan snuisteren in de gemeenteraadsverslagen. Zoals TS het beschrijft zou het een tweedeverblijfsbelasting moeten zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 04 apr 2017 20:55

De heffing op leegstand wordt wettelijke geregeld door het Vlaams Gewest.
Ik denk niet dat er ruimte is voor lokale spitsvondigheden.

Zoals een hond geen kat is, is een taks op tweede verblijf geen leegstandstaks en vice versa.
Maar wie niet waagt, niet wint, want geld is altijd welkom in bodemloze vaten.
Dit is sinds 1/1/2010 veranderd (heb de datum ook moeten opzoeken ;-)). Er is wel nog de verplichting een leegstandsregister bij te houden.

http://fin.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=235

Als TS zegt over welke Westvlaamse gemeente het gaat dan kunnen we eens gaan snuisteren in de gemeenteraadsverslagen. Zoals TS het beschrijft zou het een tweedeverblijfsbelasting moeten zijn.
Het Gewest int niet maar de gemeenten moeten de regels in acht nemen die worden opgelegd door de gewestelijke voorschriften terzake.
zie: https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... -leegstand

Daarom kunnen de gemeenten niet eender wat verzinnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

#9 , 23 apr 2017 08:29

Maar de woning wordt gebruikt als tweede verblijf, ik kan daar geen hoofdverblijfplaats hebben...
De woning is niet verwaarloosd, is bemeubeld enz...
En ik betaal belastingen aan de provincie ervoor.
Men vraagt me om de eindafrekening van mijn energieleverancier voor te leggen maar ik heb deze nog niet ontvangen, een tussentijdse faktuur wordt niet aanvaard. ..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 apr 2017 09:09

Je kan toch je eind factuur van vorig jaar downloaden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2017 10:00

Deze belasting wordt geheven op basis van het belastingreglement van de gemeente. Het is dus belangrijk te zien wat er zoal in dit reglement staat. Ook om een deugdelijk advies te kunnen geven. Dit belastingreglement is vermoedelijk te raadplegen op de website van de gemeente. Vertel ons dus over welke gemeente het gaat.

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

#12 , 24 apr 2017 14:54

Hallo denlowie,
Ik heb de woning nog maar een jaar en een paar maanden.
Ik heb wel ontdekt hoe ik in de problemen gekomen ben, de vorige bewoner heeft aangifte gedaan van zijn domicilieadres vier maanden alvorens hij de woning definitief verliet en ik de nieuwe eigenaar werd.
De woning stond dus al vier maand leeg alvorens ik de sleutel kreeg bij de notaris bij het verlijden van de koopakte...

Scorpion
Ik heb een na lang zoeken een dergelijk reglement ontdekt.
Ik neem eerst de tijd om dit te bestuderen.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 24 apr 2017 15:24

De heffing op leegstand wordt wettelijke geregeld door het Vlaams Gewest.
Ik denk niet dat er ruimte is voor lokale spitsvondigheden.

Zoals een hond geen kat is, is een taks op tweede verblijf geen leegstandstaks en vice versa.
Maar wie niet waagt, niet wint, want geld is altijd welkom in bodemloze vaten.
Dit is sinds 1/1/2010 veranderd (heb de datum ook moeten opzoeken ;-)). Er is wel nog de verplichting een leegstandsregister bij te houden.

http://fin.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=235

Als TS zegt over welke Westvlaamse gemeente het gaat dan kunnen we eens gaan snuisteren in de gemeenteraadsverslagen. Zoals TS het beschrijft zou het een tweedeverblijfsbelasting moeten zijn.
Het Gewest int niet maar de gemeenten moeten de regels in acht nemen die worden opgelegd door de gewestelijke voorschriften terzake.
zie: https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... -leegstand

Daarom kunnen de gemeenten niet eender wat verzinnen.
Ontvoogde steden kunnen dat wel.

Terug naar “Andere”