waarde grond

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

waarde grond

#1 , 18 mar 2017 12:00

Onlangs liet ik waarde van mijn huis schatten.
Er stond op 150.000 gebouw en 120.000 grond .Grondwaarde blijkt minder waard als er een huis opstaat.(ter info)
Nu keek ik naar mijn brandverzekering .
Daar stond dat ik voor 250.000 euro verzekerd ben inzake gebouw .(38000 inboedel)
Aangezien mijn bouwgrond niet kan afbranden .
Ben ik dan niet over verzekerd ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 mar 2017 12:40

Bent u verzekerd voor de nieuwwaarde?
Dan moet u het huis evalueren op basis van de heropbouwkosten (gekoppeld aan ABEX-index).
Die zijn meestal hoger dan de waarde van het huis in de huidige staat.

Bovendien zijn er verschillende waarderingen mogelijk voor een huis, o.a. gedwongen verkoop,verkoop uit de hand,....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 18 mar 2017 14:16

In 30 jaar tijd zou de nieuwwaarde gezakt zijn van 250.000 naar 150.000 euro ? Krijg je de nieuw waarde bij brand ook als je niet herbouwd ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 mar 2017 14:26

In 30 jaar tijd zou de nieuwwaarde gezakt zijn van 250.000 naar 150.000 euro ? Krijg je de nieuw waarde bij brand ook als je niet herbouwd ?
Daarvoor moet je de polis bestuderen.
De ene polis is de andere niet.

Indien je polis werkt met nieuwwaarde moet je enkel de vraag stellen: Hoeveel kost het NU om dezelfde woning van nul te herbouwen?
De historische waardedaling wegens ouderdom speelt hierbij geen rol.
Het is best moglijk dat de huidige verkoopwaarde van uw woning 100 000 Eur in min bedraagt tov de kosten van heropbouw.
Niemand gaat uw woning kopen en hetzelfde betalen als voor dezelfde woning splinternieuw gebouwd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

giserke
Berichten: 2434

#5 , 18 mar 2017 14:43

Brandverzekering dekt niet alleen de woning. Ook de inboedel is verzekerd.
Bovendien is een schatting geen exacte wetenschap. Betekend dat je bij verkoop wel 250k kunt geboden worden.

Terug naar “Andere”