Servitudeweg -> buur denkt dat hij van alleen is

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

Servitudeweg -> buur denkt dat hij van alleen is

#1 , 10 mar 2017 12:36

Beste,

5 jaar geleden hebben wij een huis gekocht. Aan de achterzijde van onze tuin hebben wij nog een garage, waar enkel een deur in staat. Die deur geeft toegang tot een servitudeweg.
Bij aankoop van het huis werd ons gemeld dat wij van die weg gebruik konden maken, omdat onze garagedeur daar uitkomt en we toegang moeten hebben tot daar

Nu is het zo dat aan het einde van die weg garageboxen liggen, waarvan één van onze buren eigenaar is. 9 jaar geleden was die weg een zandweg, maar meneer wilde per se bestrating aanleggen, zodat hij zijn garages gemakkelijker verhuurd kreeg.
Niemand van de bewoners, die die weg gebruiken, wilde mee betalen, omdat het voor hen niet noodzakelijk was. Dus heeft hij dit alleen betaald.

En nu denkt hij dat die weg alleen van hem is, dat dat privaatweg is.

Hij doet dus moeilijk tegen ons (en tegen onze buren), omdat wij gebruik maken van die weg. En dat enkel met de fiets trouwens, want met de auto passeer ik daar niet! Hij blijft zeggen dat ik die weg niet mag gebruiken, want dat het van hem is.

Er is zelfs een tijd geweest dat hij de poort achteraan had gesloten, zodat we langs daar geen toegang meer hadden tot onze garage en helemaal rond moesten rijden. Hij is daar gelukkig over aangesproken geweest, maar ja ... hij blijft denken dat hij heer en meester is.

Nu vraag ik mij af of hij hierover moeilijk kan doen? Er staat officieel niks in onze akte hierover, maar het werd ons wel gewoon gemeld, net omdat we daar onze garagedeur hebben en het dus redelijk evident is dat we daar mogen gebruik van maken (we stallen daar onze fietsen in de zomer)

Is er ergens een dienst waar ik dit kan navragen hoe dit precies zit? Zodat ik volgende keer, als ik weer word aangesproken, een degelijk antwoord kan geven waarom ik wel gebruik mag maken van die weg?

Moet ik hiervoor naar het kadaster? Of naar de gemeente?

Alvast bedankt voor jullie antwoord en de nodige info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mar 2017 12:48

Is het een gewone deur of een garagepoort, waar je met uw wagen door kan?
Raadpleeg uw notaris voor opzoekingen in oudere aktes. Het is niet omdat het niet in UW akte staat dat je geen recht van doorgang hebt. Mogelijks is dit vergeten te vermelden. Laat ook de akte van uw buurman nakijken. Het is niet omdat hij de bestrating heeft betaald, dat de weg nu plots geen erfdienstbaarheid meer is.
Bestaat die doorgang al langer dan 30 jaar?

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 10 mar 2017 13:11

Momenteel is het een gewone deur. Maar bij de buurman is het bv een garagepoort.

De weg ligt er al meer dan 30 jaar en staat bij het kadaster officieel nog ingeschreven als weg waar paard en kar door mogen (wist de buurman mij net te zeggen)

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 11 mar 2017 19:23

Bij het kadaster staan alleen openbare wegen ingetekend, nooit geen erfdienstbaarheden van doorgang of uitgang.
Vermits de eigenaar van de garages de bestrating zelf heeft gelegd zal het dus waarschijnlijk geen openbare weg zijn.

Erfdienstbaarheden worden altijd in de koopaktes vermeld.
Dus er moet altijd iets in uw of zijn koopakte staan om die weg te mogen gebruiken.
Dus die man zou wel eens gelijk kunnen hebben en is uw deur onrechtmatig geplaatst.
Als ik u was zou ik met uw koopakte toch nog eens uitleg gaan vragen bij uw notaris.
En laat hem inderdaad de koopakte van die man nakijken.

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 14 mar 2017 08:18

Ondertussen inderdaad contact opgenomen met de notaris. Ze gingen me zo snel mogelijk uitsluitsel geven.

Ook eens met de buren gaan praten en zij hebben allemaal een erfdienstbaarheid voor die weg.

Het enige wat we nu dus kunnen doen, is afwachten.

Alvast bedankt iedereen voor de reacties.

tira00
Berichten: 929

#6 , 14 mar 2017 09:43

Benieuwd in jullie plaats hoe het afloopt.
Maar hij doet ook moeilijk tegen de buren die wel een erfdienstbaarheid hebben?

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 15 mar 2017 22:18

Tegen eentje wel, tegen de anderen niet. Heel vreemd allemaal.

Vooral omdat wij die mens nooit iets in de weg hebben gelegd. We komen niet in die weg met de auto (vind ik ook logisch, aangezien we enkel een deur hebben waar de fietsen door kunnen), laten geen vuil slingeren, doen netjes het onkruid aan ons gebouwtje weg, ... er is niks waardoor we hem op stang gejaagd kunnen hebben, tenzij dan misschien dat onze dochter daar heeft leren fietsen ... maar goed ... dat was de veiligste oplossing, midden in de stad.

Ach, we wachten af ... tot die tijd probeer ik die weg wel wat te vermijden, gewoon omdat ik geen escalatie wil (buurman heeft ooit door oplopende ruzie tot 2 keer toe een steen in zijn voordeur gekregen).

En als we duidelijkheid hebben, dan moeten we ofwel een andere weg zoeken, ofwel mogen we zonder angst die weg gebruiken!

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 15 mar 2017 22:54

Ik hoop dat buurman van die feiten toch aangifte heeft gedaan bij politie en dader gekend is?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mar 2017 23:50

Er moet ergens een spoor van terug te vinden zijn. Zo'n weg ontstaat niet vanzelf, maar wordt bewust gecreëerd.

Een recht van overgang - als het inderdaad dit soort erfdienstbaarheid betreft - is een niet-voortdurende, niet-zichtbare erfdienstbaarheid. Deze erfdienstbaarheid kan daarom niet door verjaring verkregen worden. Ze kan enkel door de wet of een titel (akte of vonnis) gevestigd worden. In een bepaalde akte moet dit dus vermeld zijn. Door slordigheid kan een notarisklerk het misschien vroeger vergeten hebben. Soms staat het wel in de akte van het heersend erf, maar niet in de akte van het lijdend erf. Of omgekeerd.

Ook zou het kunnen gaan om een buurtweg die op private grond ligt. Raadpleeg hiervoor de Atlas der Buurtwegen. (Gemakkelijk is dit niet. Je moet hiervoor een programma hebben dat .sid-bestanden kan lezen.)

tira00
Berichten: 929

#10 , 16 mar 2017 17:08

Buurtwegen opzoeken:
http://www.geopunt.be/
rechts historische kaarten klikken en dan opnieuw recht Atlas der buurtwegen aanklikken.
Om jouw exacte woonplaats te zoeken: link Atlas de buurtwegen even weg klikken, plaats juist zoeken op de gewone kaart en link atlas terug aanklikken.

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

#11 , 16 mar 2017 21:47

Bedankt voor de info!

Ik heb even gekeken, maar van die kaarten van atlas der buurtwegen, snap ik niet veel.

Wat ik wel kan zien, is dat als ik die atlas der buurtwegen weg klik, het straatje waar het hier over gaat, op de kaart staat. Ze geven er dezelfde naam aan, als het wooncomplex dat er naast ligt. En waar je eigenlijk via die weg ook toegang tot hebt.

Weet niet of dat al wat kan betekenen?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 mar 2017 22:10

Hoe noemt het? Iets in de trant van "Chemin 4" of "Sentier 22"? Dat zijn buurtwegen.

tira00
Berichten: 929

#13 , 18 mar 2017 08:55

Bedankt voor de info!

Ik heb even gekeken, maar van die kaarten van atlas der buurtwegen, snap ik niet veel.

Wat ik wel kan zien, is dat als ik die atlas der buurtwegen weg klik, het straatje waar het hier over gaat, op de kaart staat. Ze geven er dezelfde naam aan, als het wooncomplex dat er naast ligt. En waar je eigenlijk via die weg ook toegang tot hebt.

Weet niet of dat al wat kan betekenen?


Als hij erop staat, dan zou het een openbare buurtweg kunnen zijn.
Is dan een echt een openbare weg, waar IEDEREEN gebruik van mag maken.
Is positief voor u.

Je kan altijd op het provinciehuis van je woonplaats meer uitleg gaan vragen over die kleine weggetje die opgetekend staan in de Atlas der Buurtwegen

Terug naar “Andere”