30 cm tussen onze grond en straat ???

ducati916
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

30 cm tussen onze grond en straat ???

#1 , 02 mar 2017 11:05

Hallo ,

In 2007 Hebben we een Bouwgrond gekocht in Brecht. Alles verliep vlot en volgens de notaris was alles in orde. in 2010 kregen we dan ineens een brief van een advocaat dat onze grond eigenlijk niet aan de straat grenst, maar dat er daar nog een stukje grond tussenzit van 30 cm breed. En dat we die moeten kopen, anders moeten we alle nutsvoorzieningen weghalen ..... Onnodig te vertellen dat de prijs die ze vroegen erg hoog was. Na een schrijven van onze advocaat hebben we niets meer gehoord.....tot vandaag.... Weer een brief dat als we niet ingaan op voorstel ze naar vrederechter gaan. Het zou dus ook betekenen dat ik een "bouwgrond" gekocht heb zonder aansluiting aan een straat ? Op huidige kadaster staat er ook niets over 30 cm tussen onze grond en de straat. In brief die we gekregen hebben zit wel een plan van 1979 (jaar verkaveling) waar deze 30 cm wel op staan.

Kan dit zomaar ? Had de notaris ons moeten waarschuwen ? Of is de gemeente in fout ??? De makelaar ???? Ik zie het zo : Iemand heeft een fout begaan en ik moet ervoor opdraaien ??

Heeft er hier iemand een idee hoe dat geval aan te pakken ? Naar een Advokaat gaan is al gedaan, maar zou graag ook 2e mening horen.

TEXT VAN BRIEF :


Ik schrijf u aan als raadsman van de heer en mevrouw ........... die eigenaar zijn van het
strookje grond gelegen tussen uw eigendom en de................. In het verleden werd u
hiervan reeds in kennis gesteld met verzoek dit strookje aan te kopen. Hierop kwam geen
enkele reactie.

Clienten vragen me de procedure te activeren. In bijlage zend ik u kopie van het
verzoekschrift dat ik zal neerleggen en van het plan dat door de landmeter werd opgemaakt
in 1979. Indien u me niet uiterlijk tegen 15 maart 2017 schriftelijk uw akkoord geeft om het
perceeltje aan te kopen zal ik de procedure inleiden.

Voor de goede orde wordt dit schijven u aangetekend ne bij gewone post toegzonden.

Hoogachtend,



Aan de Vrederechter .

T

Aangezien verzoekers eigenaars zijn bij akte van aankoop van 20 mei 1997 van 3 perceeltjes
voortuingrond te Brecht aan de ........, elk zes vierkante meter groot, zijnde de loten 1, 3 en 4
van de 6 loten op het plan ervan opgemaakt door de heer ........ op 21 april 1979.

Aangezien de 6 loten slechts een breedte hebben van 30 cm en een lengte van 20 meter. Aangezien
de oorsprong van deze loten het gevolg is van het feit dat de vorige eigenaar van de achterliggend
eigendom weigerde tussen te komen in de kosten van de verkavelaar voor het aanleggen van de
........... Dat de verkavelaar destijds derhalve heeft beslist om de .............. niet te laten palen
tot aan het eigendom van de aanpalende eigendommen maar in bezit is gebleven van een strookje
van 30 cm tussen de ............... en de aanpalende eigendommen en dit met het doelde kosten
van de aanleg te recupereren wanneer de achterliggende grond zou worden verkocht.

Aangezien de loten 1 en 2 reeds werden verkocht aan de eigenaars van de achterliggende percelen.

Aangezien de heer en mevrouw ......................... wonende te 2960 Brecht,
....................het perceel gelegen achter lot 3 hebben aangekocht en daarbij de grond van lot 3 zich
hebben toegeëigend om van uit de ............. toegang te hebben tot hun eigendom.

Aangezien verzoekers de heer en mevrouw ........... hebben verzocht het lot 3 aan te kopen zodat
ze vanuitde .............toegang hebben tot hun eigendom. Aangezien ze op dat verzoek niet zijn
ingegaan.

Aangezien verzoekers nog een laatste poging ondernemen om de heer en mevrouw ............... te
overtuigen om vrijwillig tot aankoop van lot 3 over te gaan en dit ten einde te voorkomen dat
verzoekers tegen hen kostelijke gerechtelijke procedures dienen te voeren om terug de vrije
beschikking te bekomen van het lot 3
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alle commentaar is welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2017 11:12

Wat is de vraagprijs van deze 6m²?

LeenW
Berichten: 12843

#3 , 02 mar 2017 11:13

Kunt u de oorsprong van dat stukje grond eens gedetailleerder uitleggen?

Reclame

ducati916
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2017 11:26

30 cm op 20 m = 6 m2 vraagprijs 6000 € :-(

ducati916
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2017 11:27

. Aangezien
de oorsprong van deze loten het gevolg is van het feit dat de vorige eigenaar van de achterliggend
eigendom weigerde tussen te komen in de kosten van de verkavelaar voor het aanleggen van de
........... Dat de verkavelaar destijds derhalve heeft beslist om de .............. niet te laten palen
tot aan het eigendom van de aanpalende eigendommen maar in bezit is gebleven van een strookje
van 30 cm tussen de ............... en de aanpalende eigendommen en dit met het doelde kosten
van de aanleg te recupereren wanneer de achterliggende grond zou worden verkocht.

LeenW
Berichten: 12843

#6 , 02 mar 2017 11:35

Ja ok, dat had ik ook gelezen, maar wat is het volledige verhaal? En waarom had u hier niets van gemerkt?

De vraagprijs is m.i. zeker niet overdreven.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mar 2017 11:48

Veel "Aangezien dat" in dat verzoekschrift. Maar wat wil de tegenpartij nu vorderen?
M.i. kan u niet verplicht worden de grond aan te kopen. Zonder gebruik te kunnen maken van die grond hebt u geen toegang tot de openbare weg? Dan kan u aan de vrederechter een uitweg vragen over die grond.
Verder eens goed nakijken of u die grond gekocht hebt. Was er een plan bij de akte van verkoop? Als die grond mee verkocht is kan u uw schade terugvorderen van de verkoper.
Hoelang gebruikt u die grond al? Eventueel bent u ondertussen eigenaar door verjaring ...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 02 mar 2017 11:56

Om het cru te stellen: volgens mij kunnen ze dat niet eisen, integendeel: ze moeten u een recht van doorgang verlenen.....
Elk "ingesloten perceel" kan recht op doorgang opeisen.
Verder: wat staat er in uw notariële akte van aankoop betreffende "aangrenzende buren"?
Wordt de eiser daar vermeld als eigenaar van een aangrenzend perceel?
Wat is de mening van uw advocaat? Wat zegt uw notaris? Wat zegt de verkoper van uw bouwgrond hierover?
Indien de claim niet 100 percent waterdicht is zou ik er gewoonweg niet op ingaan, uit principe.
Laatst gewijzigd door asperger op 02 mar 2017 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mar 2017 12:04

De vraagprijs is m.i. zeker niet overdreven.
1000€/m² vindt u niet overdreven?

Indien de eisende partij deze verkoop aan die prijs wil opdringen, lijkt me dat wetsmisbruik voor een situatie die ze zelf doelbewust gecreëerd hebben. Ze zetten dit bovendien nog letterlijk in hun verzoekschrift voor de vrede rechter.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 02 mar 2017 12:08

De vraagprijs is m.i. zeker niet overdreven.
1000€/m² vindt u niet overdreven?

Indien de eisende partij deze verkoop aan die prijs wil opdringen, lijkt me dat wetsmisbruik voor een situatie die ze zelf doelbewust gecreëerd hebben. Ze zetten dit bovendien nog letterlijk in hun verzoekschrift voor de vrede rechter.
Zij kunnen niet tegelijk een prijs opleggen én verplichten de grond aan te kopen.
Misbruik van recht, ik denk van wel.

Indien het miniperceel volgens de kadastrale gegevens niet bestaat zal de eiser bewijs moeten leveren van zijn eigendomsrecht.
Een "plannetje" is geen bewijs.

Losstaand daarvan: een strook van 30 cm diepte kan geen bouwgrond zijn, hoogstens tuingrond.
1000 EUR/vierkante meter is dan veel te veel. Voor bouwland/tuingrond/weiland aangrenzend aan bouwgrond (ter uitbreiding) is de prijsvork eerder 10 à 25 EUR/vierkante meter.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ducati916
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 mar 2017 12:25

Hartelijk dank voor de vele reacties, er zijn een paar punten die ik eens ga nakijken.
@LeenW oorspong van de grond ? Is verkaveld in 1979, en volgens kadaster, notaris....... alles ok (of begrijp ik je vraag niet goed?)

Ben net op gemeentehuis geweest, daar weten ze ook niets van die 30 cm, staat ook niet op kadaster aangeduid... maar 2 loten verder dan onze grond in zelfde straat staat er wel die strook van 30 cm. Hier is volgens mij iets deftig verkeerd gelopen :-(

Groetjes

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 02 mar 2017 12:28

Blijkbaar beschikt de eiser dus over niets meer dan zijn eigen verklaring!
Dat is "iets" te weinig bewijs.
Zo kan iedereen geld komen vragen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 02 mar 2017 14:34

Zeker geen waarde als bouwgrond, eerder als voortuinzone. Vrederechter zal zeker een expert/landmeter aanstellen om de waarde te bepalen. De zogezegde verkoper zal die moeten voorschieten.
Je kan zeker een rechte van overgang aan de VR vragen, en dan ook eisen dat zogezegde verkoper dat stukje ook deftig onderhoud (bvb alle 14 dagen het gras op die strook komt afrijden.)

BrainTrain
Berichten: 496

#14 , 02 mar 2017 16:13

ze verwijzen in hun brief zelf naar de term "voortuingrond". Ze kunnen dan onmogelijk 1000 EUR/m2 vragen. (is dit geen vorm van afpersing?)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 mar 2017 16:17

Als men de grond kocht had men dan geen meting staat ( plan) van de landmeter ??

En heeft de landmeter toen het perceel niet afgebakend ?

Vind het raar men koopt een perceel grond en men weet niet waar het begint en waar het eindigt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”