meeneembaarheid

Nanny
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

meeneembaarheid

#1 , 18 feb 2017 22:38

14 maanden geleden kocht ik een woning samen met partner (groot beschrijf) en lieten we ons registreren als wettelijk samenwonend. De relatie liep echter na paar maanden al stuk. Op papier zijn we elk voor de helft eigenaar maar in een bijkomende overeenkomst werd genoteerd dat hij procentueel gezien meer inbreng had in de woning dan ik (+/-40/60). Nu stelt mijn partner voor om mij uit te kopen en welbepaald als volgt : hij wil mij het bedrag van mijn (integrale) aangegane lening teruggeven (dus opgebouwd kapitaal mag ik houden). Is dit een goeie deal ? Welke gevolgen heeft dit voor mij ? Heb ik dan recht op meeneembaarheid en/of teruggave van registratierechten ? Moet ik boete betalen omdat ik zo snel mijn deel van woning overlaat ? Als ik niet meteen nieuwe aankoop doe, heeft dat dan grote weerslag voor mijn belastingen ? Alvast bedankt voor uw reakties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 feb 2017 15:41

Een scheiding van de partners wordt aanvaard als excuus om geen boetes , welke ook, te betalen.
U verkoopt uw deel en hebt recht op teruggave van registratierechten. Dat duurt meestal een hele tijd, zodat u misschien kan opteren voor meeneembaarheid. Eén en ander heeft geen invloed op uw belastingen.
Of de afspraak met uw partner correct is, moet je zelf uitmaken. Wat heeft u geïnvesteerd? Afbetaald? U heeft er ook een tijd gewoond. Dit alles dient afgewogen te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”