Gewestplan/BBPA/RUP/APA & duurzame verstedelijking/sustainable urbanization

Ch.Kong
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Gewestplan/BBPA/RUP/APA & duurzame verstedelijking/sustainable urbanization

#1 , 16 feb 2017 21:33

Beste allemaal,

In het kader van een wetenschappelijk onderzoek schrijf ik een rechtsvergelijking tussen Nederland en België op het gebied van ruimtelijke ordening. Ik ben zelf een Nederlands student en heb weinig tot geen kennis van het Belgisch recht.

Graag wil ik vragen of in België iets wordt gedaan met het thema 'duurzame verstedelijking' (sustainable urbanization) door gewesten, gemeenten, provincies of door de centrale overheid.

Ik vraag mij af of er volgens de Belgische wet een mogelijkheid bestaat voor de overheid met behulp van gewestplannen/BPA/RUP of APA een bepaald ruimtelijk gebied aan te wijzen om bijv. te bouwen tegen "leegstand (bijv. kantoren, bestaande gebouwen" in de stad.

Sinds 2010 bestaat er in Nederland namelijk voor de (de)centrale overheid de plicht om bestemmingsplannen (equivalent voor gewestplannen/BPA/RUP/APA) toe te lichten met de zogenaamde 'ladder voor duurzame verstedelijking' (zie meer: http://www.infomil.nl/onderwerpen/ruimt ... -duurzame/) om kort gezegd tegen leegstand en onzorgvuldig ruimtegebruik in de stad tegen te gaan.

Ik vraag mij af of er een equivalent bestaat in België en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding