Isoleren zijgevel nieuwbouw

bartie1985
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Isoleren zijgevel nieuwbouw

#1 , 26 jan 2017 17:37

Beste,

Ik ben aan het bouwen en ben bijna klaar. Nu is mijn buurman begonnen.

Ik bouw 11.5m diep en hij 10.5m. Nu is er dus 1m op 2.5m(plat dak, deel van de keuken) blote muur nog. Mijn huis staat 2.5cm van de scheidingslijn. Dit om ivm de akoestische isolatie(5cm) te verdelen over de 2 woningen. 2.5cm op zijn grond en 2.5cm op mijn grond. Nu is mijn vraag of hij nu die 1m op 2.5m blote muur moet isoleren? Mijn architect zegt dat hij dat moet doen en zijne architect zegt dat ik dat moet doen. De buurman wilt zelfs langs zijn kant voor het estetische een gevelsteen plaatsten. En ik zou voor de helft van de kosten moeten opdraaien? Dit is toch zeker te gek voor woorden?

Nu het bijkomend probleem is dat ik boven 9.30m diep bouw en hij 9m. Dus zijn dak ligt aan de achterkant 30m lager. Waardoor ik dus van de nok tot aan de dakgoot met een bloot stuk zit van 30cm breed. Nu is hier ook de vraag voor wie deze kost is omdat waterdicht te maken?

Dus ieder heeft zijn eigen draagmuur. Tussen zijn huis en mijn huis zit akoestische isolatie. En ik ben 2.5cm van de scheidingslijn gebleven met alles.

Kunnen jullie mij helpen?

Willems Bart

Beveren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jan 2017 20:03

Iedere eigenaar moet zijn deel van de muur, dat van hem is, waterdicht afwerken en/of isoleren. Hij mag dat doen met eender welk materiaal, maar als de buurman een iets decoratievere afwerking wil, zal hij die meerkost moeten dragen.
Dus als uw muur 1 meter langer is, zal jij die moeten isoleren, en uw buurman bijdragen in een decoratieve afwerking (gevelsteen) Als uw zijgevel 30 cm hoger is zal jij die ook moeten waterdicht maken en afwerken.
Je kan uw buurman niet verplichten iets degelijk af te werken wat hij niet heeft gebouwd of zijn eigendom is. Wil hij er wel gebruik van maken, zal hij dat muurdeel moeten overnemen.

Reclame

Terug naar “Andere”