ondergrondse autostaanplaats appartement

Dragde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ondergrondse autostaanplaats appartement

#1 , 18 jan 2017 17:50

Als eigenaar van een appartement met ondergrondse autostandplaats zou ik graag het volgende willen ter discussie stellen:
Er zijn 3 autostandplaatsen, waaronder de mijne, die op een oppervlakte in de ondergrondse garage zijn gesitueerd, doch waar onvoldoende plaats is voor 3 auto's. Tot nu toe heb ik steeds mijn auto kunnen stallen zonder problemen omdat 1 eigenaar zijn wagen niet in de ondergrondse garage stalde, waardoor wij met 2 waren en zo voldoende plaats hadden.
Nu is het appartement met de daarbij horende autostandplaats van die 3de persoon verkocht - de nieuwe eigenaar wenst nu gebruik te maken van zijn standplaats - het gevolg is dat wij met 3 helemaal niet op de ruimte kunnen onze auto's stallen.
Wie heeft hier voorrang? Wij (de twee gebruikers van de autostandplaatsen) stallen onze auto's daar al jaren. De verkoper en/of het verkoopkantoor hebben blijkbaar geen melding gemaakt van de kleine ruimte voor de autostandplaatsen; zijn zij dat niet verplicht? Hoe kunnen wij uit deze impasse geraken? Waar moeten wij ons wenden. Als iedereen op zijn standpunt blijft staan en dus zijn plaats wil innemen zal in en uitrijden onmogelijk zijn en zal er altijd gevraagd worden om een andere auto verplaatsen als je wil wegrijden.
Iemand een oplossing of voorstel?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 jan 2017 17:57

Zijn er dan geen afbakeningslijnen per staanplaats?
Indien die plaatsen te smal zijn zullen jullie allemaal een klein smal autootje moeten kopen dat past
bij de gekochte staanplaats.
Alleszins heeft niemand voorrang en mag men niet een deel van de plaats van anderen innemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jan 2017 20:22

Vroeger waren de wagens een stuk smaller, en dus ook de parkeerzone.
Nu zijn de wagens gemakkelijk 20 cm breder (met de spiegels erbij)
Hier is maar één oplossing: dat de AV en/of de syndicus ergens anders in deze parking nog een plaatsje vinden.
3de mede-eigenaar zou ook een geldteruggave kunnen eisen van verkoper indien hij geen plaats kan vinden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 jan 2017 20:36

Aangezien parkeerplaatsen een kadastraal nummer hebben of behoren tot het kadastraal nummer van het appartement waar ze deel van uitmaken kan de syndicus de toewijzing van de plaatsen niet wijzigen. Indien die drie plaatsen van in het begin zo klein waren (vermoedelijk was dat zo want meestal krimpen die niet) dan wisten de eigenaars toch wat ze gekocht hebben?
Ik denk niet dat het kopen van bredere wagens voorrechten kan verlenen.
Hetzelfde doet zich voor met de hoogte van de auto's. SUV's en dergelijke vallen soms nogal hoog uit. Ik ken verschillende eigenaars die te laat vaststelden dat ze niet meer onder de steunbalken door konden rijden en zo hun parkeerplaatsen niet kunnen bereiken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dragde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2017 23:20

Beste Asperger (en ook zijn vrouw/auteur dus ...) - het is zo dat er een ruimte voorzien is voor 3 wagens die je er kan stationeren nadat je de wagens ergens langs boven naar beneden laat vallen en dus niet door op gewone manier er in te rijden.
Feit is dat 1 staanplaats jaren niet werd gebruikt door de eigenaar die nu zijn app met staanplaats heeft verkocht - zodoende konden de twee andere wagens (waaronder die van mij) makkelijk geplaatst worden.
Als wij nu onze wagen stationeren en die mevrouw komt nadien haar auto daar stationeren, blokkeert zij ook onze wagens, vermits wij niet kunnen uitrijden.
Zo kunnen we alles vanuit diverse standpunten bekijken - feit is dat iedereen een staanplaats heeft gekocht en er wil staan, hetgeen niet mogelijk is.
Dus een oplossing zie ik niet dadelijk - we zullen moeten overleggen ...

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 24 jan 2017 23:25

Dat omdat een eigenaar en niet ging staan dat de wettelijke regels zouden veranderen.
Hoe groot zijn de parkeerplaatsen op de plannen en in werkelijkheid? Wat staat er in de akte?

LeenW
Berichten: 12838

#7 , 24 jan 2017 23:46

Niemand heeft meer recht op een staanplaats dan de andere. Ik stel voor dat een van de partijen zijn staanplaats verkoopt, anders zal het een kwestie zijn van wie er laatst bij wil parkeren, heeft pech.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 25 jan 2017 09:08

Van welk bouwjaar is het gebouw? Hoe groot zijn de parkeerplaatsen? Mogelijks heeft de bouwheer/verkoper hier gesjoemeld met de afmetingen van die plaatsen omdat de bouwvergunning hem verplichte om 3 parkeerplaatsen te voorzien. Zo kan je 3 plaatsen maken van telkens maar 1 meter breed, en dat probleem is opgelost (voor hem, maar niet voor de gebruikers :evil: )

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jan 2017 09:18

Van welk bouwjaar is het gebouw? Hoe groot zijn de parkeerplaatsen? Mogelijks heeft de bouwheer/verkoper hier gesjoemeld met de afmetingen van die plaatsen omdat de bouwvergunning hem verplichte om 3 parkeerplaatsen te voorzien. Zo kan je 3 plaatsen maken van telkens maar 1 meter breed, en dat probleem is opgelost (voor hem, maar niet voor de gebruikers :evil: )
TS heeft al aangegeven dat de plaatsen op zich groot genoeg zijn, maar dat er niet genoeg manoeuvreerruimte (of rijvaardigheid) is om zonder schade in die plaatsen te geraken. Maar inderdaad al eens beginnen met de plannen bij de gemeente op te vragen en kijken of alles volgens plan is gebouwd.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 25 jan 2017 09:31

als ik het goed begrijp parkeerde u en de andere wagen de hele tijd op de eigendom van de derde. Dat mag dus niet. er heeft in deze niemand voorrang, elk moet op zijn eigendom kunnen staan.

Ik neem aan dat u op de hoogte was van de afmetingen van de parkeerplaats aangezien u deze gekocht heeft? Als blijkt dat uw wagen te groot is voor deze plaats kan u niet eisen dat uw buur een deel van zijn plaats afstaat, u zal dus ofwel een kleinere wagen moeten kopen ofwel u ergens anders parkeren. Een kennis heeft zo ook een huis gekocht waar bleek dat zijn stationwagen er niet volledig inkon. Deze heeft ook een andere oplossing moeten zoeken.

Indien u van mening bent dat de plaatsen kleiner zijn dan de afmetingen die u beloofd zijn en die u gekocht heeft kan u misschien alsnog de bouwheer in gebreke stellen indien het een recent gebouw is.

Terug naar “Andere”