Erfdienstbaarheid ?

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Erfdienstbaarheid ?

#1 , 09 jan 2017 18:28

Beste,

Ik overweeg de aanschaf van een huis dat gelegen is in een BPA. Volgens het BPA ligt dit in een zone voor uitsluitend gesloten bebouwing. Het bestaande oud huis is echter aan linkergrens niet tot op de grens gebouwd (+/- 2.5m tot de grens). In dit huis zijn in die linkergevel geen ramen of deuren voorzien. Aan de rechtergrens is een gemene muur met een ander pand. Het oude bestaande huis van de linkerbuur is echter tot op de scheiding gebouwd en heeft één zolder raam in de puntgevel. Dit huis is volledig gerenoveerd en mogelijk geeft dit raam uit op een slaapkamer.
Mijn vraag: als ik het huis afbreek moet ik volgens het BPA de volledige perceelbreedte benutten, wat ik uiteraard ook wil doen. Dit zou betekenen dat de buur via zijn raam zal moeten uitkijken op een isolatie plaat.
De stedebouwkundig ambtenaar van de gemeente zegt dat de buur meestal gecompenseerd wordt met de kost van een dakvlakvenster. Maar wat als die buur daar niet mee akkoord gaat ? Ik lees soms horrorverhalen over langdurige gerechtelijke procedures met buren. Zelfs met geldige bouwvergunningen... Dat willen we natuurlijk vermijden.
Kan men dit niet beschouwen als een erfdienstbaarheid van zicht/licht ? De huizen staan al van de jaren 30.
Ik zou natuurlijk de buur al eens kunnen aanspreken en eventueel een akkoord al op papier zetten.

bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#2 , 09 jan 2017 18:38

Verkrijgende verjaring... ik vrees het ergste. En "een bouwvergunning geeft geen garanties". Zelfs al zou die buur in eerste instantie akkoord gaan dan nog denk ik dat hij er op terug zou kunnen komen...
https://www.law.kuleuven.be/home/onderz ... tbaarheden

Reclame

Terug naar “Andere”