ruilen van stukje landbouwgrond

nineke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ruilen van stukje landbouwgrond

#1 , 10 dec 2016 12:35

Er ligt tussen mijn eigendom (landbouwgrond) een stukje van mijn gebuur
mijn stukje ligt tussen zijn eigendom, raar maar waar, is van vroeger, onze ouders hebben dit nooit geregeld.

Nu wil ik mijn ganse stuk verkopen, maar eerst moet het stukje van mijn gebuur geruild worden,
mijn stukje is zo'n 5 aren groter, maar omwille van geen problemen te maken met mijn gebuur,
ben ik akkoord dat wij de beide stukken gewoon ruilen.

Mijn gebuur gaat akkoord, maar nu is mijn vraag, hoeveel kosten er nog zullen zijn om dit bij de notaris te regelen.

Het gaat om stukjes landbouwgrond van rond de 25 aren.

Er vind dus geen verkoop plaats, juist een ruiling.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 dec 2016 12:55

Bij een ruiling betaalt men 10% registratierechten op de kavel met de hoogste waarde. Elk perceeltje moet dus geschat worden met het oog op de heffing der registratierechten. Stel dat één perceeltje 2500 euro waard is en het andere 3000 euro, dan betaalt men 10% op 3000 euro (men betaalt dus niet op de beide samen, wat op zichzelf een toegeving is van de fiscus)
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nineke
Topic Starter

#3 , 10 dec 2016 13:06

en dat is alles dan, bedoel daarin zit alles wat de notaris kan aanrekenen, of is er hier nog ereloon voor de notaris ?
met dank

Reclame

eylis

#4 , 10 dec 2016 13:41

de notaris zal nog schrijfkosten aanrekenen. misschien vind je dat allemaal samen wel veel geld voor een "wisselactie"? Als je geen specifieke plannen hebt die grote wijzigingen aan de grond vragen, zou je elk ook een contractje van bruikleen (mandaatsovereenkomst "om niet") voor z'n eigen grond voor eenzelfde periode kunnen opmaken. Je leent je grond dat gratis bvb 10 jaar uit aan de buur. Hij omgekeerd met een ander contract zijn grond aan jou. De gronden moeten daarna weer aan de eigenaar gegeven worden in een vergelijkbare staat.

mava105

#5 , 10 dec 2016 15:03

Mogelijks zulle er ook nog landmeterskosten bijkomen indien er een plan moet worden opgemaakt.

nineke
Topic Starter

#6 , 10 dec 2016 16:59

Het zit nl zo, dat stukje ligt midden mijn grond, en nu verkoop ik mijn grond,
maar ik kan geen stukje die niet van mij is, verkopen, dat is het grote probleem.
Het zit allemaal ingewikkeld in elkaar, ik weet het, maar dat contractje opmaken zoals U zegt,
dat kan volgens de notaris niet, daar komen problemen van,
maar inderdaad, voor een klein lapje grond is dit wel heel veel geld,
daarom dat ik op zoek ben naar een goedkopere manier eventueel, wel allemaal wettelijk natuurlijk.

mava105

#7 , 10 dec 2016 20:21

daarom dat ik op zoek ben naar een goedkopere manier eventueel, wel allemaal wettelijk natuurlijk.
Je kunt toch uw eigendom verkopen met dat vreemde stukje er middenin. Laat het dan maar oplossen door de koper.
Resultaat: 0,00 € kosten

nineke
Topic Starter

#8 , 11 dec 2016 10:08

Nee dat kan niet volgens immokantoor en notaris, je kan geen grond verkopen die je eigendom niet is é,
en dit is duidelijk mijn eigendom niet, en de tegenpartij is ook niet van plan om de kosten te delen,
want ja, hij is niet vragende partij, en voor hem blijft het gelijk, dus alle kosten zijn voor mij,
als ik mijn eigendom wil verkopen moet ik opdraaien voor de kosten

mava105

#9 , 11 dec 2016 10:16

Ik bedoel: verkoop dan enkel UW eigendom. Waarom zou jij het stuk van de buur moeten verkopen, ook al is het ingesloten? Laat dat liggen waar het ligt.

nineke
Topic Starter

#10 , 11 dec 2016 17:09

ook al ligt dat stukje grond zo midden in het stuk dat ik verkoop ?

bosprocureur

#11 , 11 dec 2016 17:56

Ik meen van wel, maar het probleem zal zijn om een koper te vinden die zomaar bereid is om die "miserie" er bij te nemen. Resultaat is in elk geval een verkoopprijs die hoogstwaarschijnlijk een stuk lager zal liggen, en het verschil zal meer zijn dan de relatief kleine kost om uw eigendom in één homogeen blok kunnen te verkopen.

mava105

#12 , 11 dec 2016 19:51

Als ik goed kan lezen gaat et om een stukje van 25 a, dat is 2500 m²( of een stuk van 50 op 50 lopende meters). Toch niet zon' klein stukje. De nieuwe eigenaar zal, zoals nu waarschijnlijk ook al, recht van uitweg hebben via één van de omliggende stukken.

bosprocureur

#13 , 11 dec 2016 21:35

En net dat kan toch een serieuze hinderpaal zijn voor een mogelijke koper?

tira00

#14 , 11 dec 2016 22:47

Ik weet dat een recht op uitweg een waardevermindering geeft op woonperceel.
Buiten dat het minder aangenaam is voor een koper die er gebruik van moet maken, maar geeft zo'n recht van uitweg ook effectief een waardevermindering aan een perceel landbouwgrond?
Misschien kan Ts dan een bod doen op het kleine stukje?

nineke
Topic Starter

#15 , 11 dec 2016 23:56

nee nee er is geen recht op uitweg, het zit heel raar in elkaar, maar ja dat zijn nog van die hele oude regelingen van vroeger,
het is een stukje dat in ons eigendom ligt, hoe of wat dat daar komt te doen, zou het niet kunnen zeggen,
en bij de gebuur, een 100 tal meter verder, ligt mijn stukje eigendom tussen zijn perceel landbouwgrond.
Het rare is, dat ik de boerderij met de bijhorende gronden enkele jaren geleden aangekocht heb, en daar nooit iemand iets
over gevallen is, en de persoon voor mij ook alles aangekocht heeft en er ook niets over gezegd is geweest.
Het is een eeuwen oud probleem, maar nu ik alles wil verkopen, moet ik eerst het stukje ruilen, raar maar waar.

Ik begin te denken dat ik het slachtoffer ben van iets die al jaren niet deftig is geregeld.

Terug naar “Andere”