Hallo iedereen,
ik heb gedurende jaren een handelspand verhuurd aan een hoofdhuurder die het op zijn beurt (met mijn toestemming) onderverhuurd heeft.
Gezien de nakende renovatiekosten, waarbij de onderhuurder bij de hoofdhuurder steeds meer over allerlei (al dan niet gegronde) mankementen begon te zeuren, ben ik tot een overeenkomst gekomen met de onderhuurder om het pand te kopen, weliswaar met overname van de lopende handelshuurovereenkomst.
Ondertussen was er reeds door de onderhuurder een procedure gestart werd ten opzichte van de hoofdhuurder bij het vredegerecht. De hoofdhuurder heeft hieropvolgend mij als verhuurder eveneens in de zaak opgenomen.
Sinds juli werd de akte verleden en is het pand definitief niet meer in mijn eigendom.
Echter heb ik nog een aanzienlijk bedrag tegoed van de hoofdhuurder met betrekking tot de terugbetaling van de onroerende voorheffing - dewelke jaarlijks aan mij diende terugbetaald te worden door de hoofdhuurder. De hoofdhuurder heeft dit drie jaar nagelaten.
Via mijn advocaat vernam ik dat de hoofdhuurder de procedure voor het vredegerecht zal stopzetten in ruil voor een volledige kwijtschelding van de door hen nog verschuldigde onroerende voorheffing.
Kan dit zomaar?
Graag jullie advies.