Inwonende ouder

Pegguytje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inwonende ouder

#1 , 16 nov 2016 14:13

Hallo, mijn moeder woont bij mij in, is 58 jaar en geniet van een pensioen,
Nu krijg ik soms post toe van achterstallige betalingen, ze heeft leningen lopen, maar ze zegt me niets over haar financiële toestand, wat ook mijn zaken niet waren, maar nu ik post krijg met achterstallige rekeningen, maak ik me zorgen.
Daarom mijn vraag, heb ik recht op kennis van de financiële toestand van mijn moeder, ik wil er geen macht over hebben , enkel kennis, aangezien ze inwonend is, en mochten er deurwaarders komen, valt dit ook op mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 16 nov 2016 17:15

Met u moeder over praten, zodat je weet wat er te wachten staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#3 , 18 nov 2016 10:37

En gezien ze bij jou woont, kan men inderdaad alles door een deurwaarder laten opschrijven waarvan jij niet kan bewijzen dat:
- het je eigendom is
- én dat je ook dat betaald hebt

Reclame

sloeberken

#4 , 18 nov 2016 10:53

Voor je aan zo iets begint, laat je best eerst een inventaris opmaken door een deurwaarder, dan heb je een onomstotelijk bewijs wat u eigendom is.

Het kan ook invloed hebben als je een uitkering ontvangt.

Franciscus

#5 , 19 nov 2016 16:13

U kan dat doen maar dat heeft geen enkel bewijsrecht als er een deurwaarder komt opschrijven.
U zal zo wie zo nog naar de beslagrechter moeten indien er al iets zou opgeschreven worden.
Heeft uw moeder een eigen kamer?
Is er enige vorm van huurcontract?
Betaald uw moeder ook iets?

sloeberken

#6 , 19 nov 2016 17:30

Waarom is een geregistreerde akte van deurwaarder geen bewijs.

Om te vermijden dat je inboedel wordt opgeschreven door een deurwaarder (officieel zegt
men dat hij “beslag” legt) kan je een aantal maatregelen nemen.
Je kan een inventaris laten opstellen door een deurwaarder van al jouw goederen. Let wel, dit
moet gebeuren voordat de persoon in financiële moeilijkheden bij je intrekt en er zijn officieel
adres zet !!
Deze inventaris kan je best laten registreren op een registratiekantoor, je kan ook vragen dat
de deurwaarder dit tegen betaling voor jou doet.
Door deze registratie krijgt de inventaris officieel een stempel met de dag dat je hem gaat
aanbieden, zodat er later geen discussie meer is over de datum wanneer de inventaris werd
opgesteld. Dit is de meest veilige tactiek.

http://www.svkonderdak.be/pdf/samenwonen.pdf

JPV

#7 , 19 nov 2016 19:55

de inventaris zegt niet of je eigenaar bent van die goederen, enkel dat die goederen bij jou stonden op dag van opneming.

Heeft tegenover derden nauwelijks bewijswaarde

Pegguytje
Topic Starter

#8 , 20 nov 2016 19:48

Mijn moeder woont apart, is zo een kangoeroewoning , eigen keukentje enzo..
Geen huurcontract, en ze betaalt ook niets van huurgeld..
Ook zegt ze niets van haar financiële toestand, ze zou maar 1 lening lopen hebben, maar ondertss zijn we er achter gekomen dat ze VISA heeft en een tweede lening.. En daarmee dat ik mij dat afvroeg, of we recht hebben om haar financiële toestand te mogen weten...

JPV

#9 , 20 nov 2016 20:01

woont ze nu apart of woont ze bij u in?

Heeft ze hetzelfde huisnummer zoals jullie?

Terug naar “Andere”