Badkamerdeur

Jossy
Topic Starter

Badkamerdeur

#1 , 15 nov 2016 14:19

Is het een echte "Wet" dat een deur van de badkamer naar buiten moet opengaan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2016 15:17

Neen, is geen wet, maar wel een niet verplichte veiligheidsmaatregel. Moet voorkomen dat een onwel geworden persoon de deur blokkeert terwijl hij op de grond ligt.

Jossy
Topic Starter

#3 , 16 nov 2016 14:30

Bedankt Mava. De vraag was gerezen omdat iemand van een firma die een offerte voor de badkamer kwam maken, beweerde dat het een "wet" was en dit zou problemen meebrengen. Momenteel gaat de deur naar binnen open, maar het is een heel grote badkamer, en de deur is ver van de douche, bad en lavabo's.

Reclame

mava105

#4 , 16 nov 2016 16:16

Die firma probeert u gewoon een nieuwe binnendeur te verkopen.
Persoonlijk zou ik met een dergelijke firma niet meer samenwerken, want dat geeft aan dat ze er niet voor zullen terugdeinzen u nog meer supplementen aan te smeren.
In mijn 30 jarige ervaring met eigenaarsonderhoud heb ik steeds aannemers die me dergelijke voorstellen deden de deur gewezen. Je moet dan wel iets afweten van hoe een waarom bepaalde zaken in een gebouw zo werden uitgevoerd.

Gebruiker21

#5 , 16 nov 2016 16:20

Is het een echte "Wet" dat een deur van de badkamer naar buiten moet opengaan ?
In onze nieuwbouw woning gaan de deuren van beide badkamers naar binnen open. En we hebben gebouwd met één van de grootste bouwfirma's van het land. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit "wet" is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jossy
Topic Starter

#6 , 17 nov 2016 14:37

Bedankt nog Mava en Tom voor de reacties. Dus ja, die aannemer "kan het wel vergeten" ! :-)

Gebruiker21

#7 , 17 nov 2016 14:50

Bedankt nog Mava en Tom voor de reacties. Dus ja, die aannemer "kan het wel vergeten" ! :-)
Goede keuze. Met een firma die u beliegt om meer te kunnen verkopen, wil je echt niet samenwerken...

En als ik er nu eens goed over nadenk: bij de meeste badkamers die ik al gezien heb (waarvan er veel in nieuwbouwwoningen bij vrienden en kennisen) gaat bij de overgrote meerderheid de deur gewoon naar binnen open...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota

#8 , 18 nov 2016 09:23

In veel huizen zijn de gangen ook niet zo breed. Als dan iemand plots de badkamerdeur naar buiten openzwaait....

giserke

#9 , 18 nov 2016 09:28

Het is geen wet, maar voor openbare gebouwen heeft de brandweer als interventiedienst die gebouwen moet goedkeuren voor brandveiligheid wel het laatste woord. Zij stellen dat deuren zo veel mogelijk richting de vluchtweg moeten geopend worden.
Veel kans dat zij er wel problemen over maken.

Gebruiker21

#10 , 18 nov 2016 10:06

Het is geen wet, maar voor openbare gebouwen heeft de brandweer als interventiedienst die gebouwen moet goedkeuren voor brandveiligheid wel het laatste woord. Zij stellen dat deuren zo veel mogelijk richting de vluchtweg moeten geopend worden.
Veel kans dat zij er wel problemen over maken.
Ja, maar dat is een totaal andere situatie. Als de topic starter later een (Air) B&B van zijn woning wenst te maken, zal de draairichting van de deuren misschien een rol spelen, maar zolang dit gewoon als woonhuis gebruikt wordt, zal er geen haan naar kraaien in welke richting de deur opendraait.

Kan je trouwens één gezinswoning waar de voordeur naar buiten opendraait? Ik geen enkele, om eerlijk te zijn. Bij winkels / openbare gebouwen / bedrijfsgebouwen is dit nochtans de meerderheid... Volledig andere situatie, dus...

denlowie

#11 , 18 nov 2016 10:46

Ik heb gebouwd in 1972 sleutel op de deur en de badkamer deur gaat naar buiten open, ik heb 2 huizen gerenoveerd voor mijn zoons en onbewust heb ik de badkamerdeuren naar buiten doen open gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke

#12 , 18 nov 2016 11:27

Gezond verstand is in vele gevallen niet het zelfde als het juridische aspect. Een WC en badkamerdeur laat je best naar buiten opendraaien voor uw eigen veiligheid.

Gebruiker21

#13 , 18 nov 2016 11:43

Ik heb gebouwd in 1972 sleutel op de deur en de badkamer deur gaat naar buiten open, ik heb 2 huizen gerenoveerd voor mijn zoons en onbewust heb ik de badkamerdeuren naar buiten doen open gaan.
Ofwel heb ik dan een héél rare vrienden kring en familie, maar anders zou ik zeggen dat jij echt bij de minderheid hoort, hoor. Als we alle leden van het forum vragen of hun badkamerdeur naar buiten of binnen opengaat, denk ik toch dat bij de overgrote meerderheid (ik zou zelfs durven schatten + 75%) de deuren naar binnen opengaan...

bosprocureur

#14 , 18 nov 2016 11:49

................. Waarbij meerderheid niet noodzakelijk gelijk staat met gelijk hebben, mag ik hopen?

Gebruiker21

#15 , 18 nov 2016 11:49

Gezond verstand is in vele gevallen niet het zelfde als het juridische aspect. Een WC en badkamerdeur laat je best naar buiten opendraaien voor uw eigen veiligheid.
Tja, dan zal je maar op de WC zitten terwijl uw wederhelft naar de deur komt strompelen om te zeggen dat ze een hartaanval heeft en nog voor ze de deur kan openen, valt ze daarvoor neer. Zit je daar mooi op die WC ;-). (deuren van de WC's gaan bij mij ook naar buiten open, hoor, omdat het praktisch gezien niet lukt om ze naar binnen te doen draaien).

Om maar te zeggen dat het aspect "veiligheid" voor de draairichting van een deur in een privéwoning redelijke onzin is. Voor de brandveiligheid in gebouwen waar veel mensen komen, is dit een héél andere zaak.

Persoonlijk vind ik het trouwens veiliger dat een deur van een badkamer, indien een beetje mogelijk, naar binnen opengaat. De kans is véél groter dat je een huisgenoot een deur in zijn gezicht knalt als deze door de nachthal loopt en je plots uit de badkamer komt, dan dat je de deur tegen je gezicht krijgt als jij in de badkamer bent en er iemand binnenkomt (veel meer plaats in de badkamer).

Terug naar “Andere”