Wanneer belasting tweede huis

Basmeg2
Topic Starter
Berichten: 7

Wanneer belasting tweede huis

#1 , 03 okt 2016 23:41

Eind mei werd onze woning in de Ardennen opgeleverd. De woning is nog niet af. d.w.z nog geen vloeren. badkamer, toilet en keuken. En van de garage ligt er enkel de fundering. We zijn nu zelf hiermee hard bezig, maar moeten alles in onze vrije tijd doen. De inschatting is nu een beetje dat we zo februari/maart klaar zijn. Dit zonder de garage, die pakken we op een later tijdstip aan (eerst weer sparen). Voorlopig is dit voor ons een tweede woning; we gaan er ons domicilie voorlopig niet vestigen. Nu kreeg ik enkele dagen geleden een aanslag belasting tweede huis van de gemeente. Dat het voor ons een tweede huis is klopt maar a) het huis is nog niet klaar b) de aanslag is het volledige bedrag voor een heel jaar.

Gezien de hoogte van het te betalen bedrag kan ik geen betaald advies inwinnen. De kosten van zo'n advies zal in de kortste keren het te betalen bedrag overtreffen. Ik wil op basis van deze twee argumenten bezwaar aantekenen maar heeft dit wel zin? Heeft iemand hier ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 09 okt 2016 20:17

Voor wat de grootte van de aanslag betreft moet je r t gemeentereglement op nalezen. Meestal is het volledige jaarbedrag verschuldigd als men op een bepaalde dag eigenaar is van een woning zonder domicilie aldaar (meestal 1 januari)

Datum van ingebruikname van een nieuwe woning is de datum van oplevering (=eigendomsoverdracht)

Als het een bestaande (verbouwde) woning betreft is uw datum van ingebruikname de datum van de aankoopakte.

Sommige gemeentes kennen gedurende een beperkte periode vrijstellingen toe bij verbouwngen. Zie hiervoor het gemeentereglement. Voorwaarden zijn meestal zeer strikt (niet gemeubeld, etc etc)

Basmeg2
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 02 feb 2017 23:35

Ben toch maar even naar het gemeentehuis geweest. Gesproken met het plaatsvervangend hoofd van de afdeling en zij adviseerde om het bezwaarschrift te ondersteunen met foto's. Dus in m'n beste Frans een bezwaarschrift opgesteld en een tiental foto's toegevoegd. Tijdens een vergadering van de gemeenteraad is dit bezwaarschrift ingebracht en er is over gestemd. Uitkomst: ik hoef de belasting tweede huis niet te betalen.

Reclame

Terug naar “Andere”