Beste,
Mijn broer heeft een huis gekocht met een oude schoorsteen die gemeenschappelijk is met de buren. De schoorsteen is door geen van beide huizen nog in gebruik en moet afgebroken worden omdat ie schuin helt langs de kant van mijn broers huis met risico op omvallen. Mijn broer wil uiteraard de schoorsteen zo snel mogelijk afbreken zodat ie geen schade aan zijn dak zou hebben moest dit ook daadwerkelijk gebeuren.
We zijn in gesprek gegaan met de buren en die weigeren. Ze willen hem niet afbreken omdat ze hem eventueel later nog zouden willen gebruiken (ze verhuren het huis). Toen deden we het voorstel om in plaats van afbraak te kijken wat kan gedaan worden om de schoorsteen te verstevigen zodat het instortgevaar van de baan is. Ook dat weigeren ze omdat ze geen kosten willen maken eraan. Op de vraag wat zij dan als oplossing zagen kwam de reactie van wachten tot hij instort en dan zullen we onze verzekering wel aanspreken. Dit is niet iets waarop mijn broer zit te wachten natuurlijk.
Wat zijn onze verdere mogelijkheden?
Om te beginnen gaan we nu twee prijsoffertes laten opmaken (afbreken en verstevigen) en dan het voorstel opnieuw doen. Bij nieuwe weigering denken we eventueel aan het vredegerecht.
Hoe gaat dit in zijn werk? Zijn er nog andere opties?