In hoger beroep voor verrgunningsbetwistingen gaan?

flyingmonique
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

In hoger beroep voor verrgunningsbetwistingen gaan?

#1 , 12 sep 2016 11:24

Beste,

In 2009 is de woning naast mij verkocht. De nieuwe eigenaars zijn in 2010 het huis behoorlijk gaan opknappen. Ze hebben hun veranda die zich aan de achtergevel en grenzend aan hun tuin afgebroken en er een bouw (om een extra kamer) laten bouwen. Het probleem is dat die bouw niet volgens de regels der kunst is gezet en ook zonder bouwvergunning. Deze illegale bouw grenst tegen de gemeenschappelijke hofmuur en ze hebben die bouw nooit afgewerkt. Er ligt geen dakbekleding op noch is het afgewerkt met een koepel, ramen en een deur.
Die bouw komt een pak dieper en komt hoger dan de gemeenschappelijke hofmuur wat er voor zorgt dat is sindsdien geen zon meer heb op mijn koer.
Ik heb een koer met een diepte van 2m en dan staat er een schuur met een diepte van 2.30m. De hofmuur heeft een hoogte 2.30m en hun bouw een hoogte 2.80. De koer is naar het noorden gericht maar ik had voor die bouw in de late namiddag altijd de laatste zon. Sinds die bouw heb ik in de late namiddag geen zon meer. Wat er voor zorgt dat mijn was minder goed droogt, ik daar veel last heb van groenvorming. Ook door die hoge muur heb ik in mijn keuken op het 1ste verdiep niet meer het wijds zicht en geen contact meer met de buren die in hun tuin bezig zijn.
Ik ben al sinds 2011 met een advocaat bezig want door die bouw is de hofmuur in een slechte staat gekomen. Ze hebben door de dekstenen op de gemeenschappelijke hofmuur niet tot tegen die muur kunnen bouwen en zijn er ongeveer een 5 cm afgebleven. Tussen die 5cm is er een hoop cement gegoten over de hele diepte van een goede 5m. In 2012 begon ik ook binnenshuis problemen te krijgen. De wasplaats, douche die er tegen aan grenzen en op het 1 ste verdiep waar mijn keuken is. Waar mijn keukenvloer is eindigt hun gecementeerd dak. Overal heb ik last van schimmel en vocht. Tegels die inscheuren, douche kraan met schimmel plekken. Als het weer een regenperiode is in België dan heb ik een hele natte plek aan de deur richting koer. In de keuken zijn er schimmel plekken in mijn potten die ik minder gebruik. De achterwand van de keuken staat in de winter en met een regenachtige periode helemaal hol en je ziet de schimmel er tussen zitten. Er is al een deskundige van het gerecht langs geweest. Hij heeft gezegd dat ik in die achterdeur verluchtingsroosters moest steken en de buren moesten de gaten van de bakstenen toecementeren en afgerond afwerken zodat de regen er zo net meer zou tussenkomen. Daar bleef het bij. Die woning hadden ze in 2013 te koop gezet. In 2015 bleek er ineens een koper te zijn en hij wou dat huis zo kopen. De makelaar heeft in 2015 samen met de koper een afspraak met mij gemaakt en die bouw moest zo blijven. Ze waren niet bereidt om die bouw een 2meter in te korten zodat ik weer wat zon heb. Neen want de koper heeft het zo gezien en wil het zo kopen.
Ondertussen had de koper een aanvraag gedaan om het gebouw te laten regulariseren want de eigenaars hebben nooit een aanvraag gedaan.
Uiteraard kon ik daar niet mee akkoord gaan. Ik heb toen in december 2015 mijn bezwaar persoonlijk aan de receptie van de dienst stedenbouwkundige beroepen gaan afgeven. Probleem nadien was ik heb nooit een bewijs van afgifte heb gevraagd omdat je er vanuit gaat dat het wel terecht aan de juiste persoon. Nadien kreeg ik van de advocaat te horen of ik dat had afgegeven want er was een vergunning uitgereikt. Daar stond ik dan en neen ik had geen bewijs van afgifte gevraagd. Het was mijn woord tegen dat van hun.
De advocaat heeft dan weer een beroep opgesteld maar mijn argumenten Indië deputatie zijn teniet gedaan. Ja ik zou wat minder zonlicht hebben maar die extra 40cm hoogte van het gebouw zou het nu ook niet maken. Blijkt bij het verder na te lezen dat men die bouw nog hoger moet maken en dat het in totaal om 90cm-1.00m hoogte gaat. Er staan ook fouten in volgens hun is de hofmuur hoger en de schuur muur ook. Ze schrijven dat de totale hoogte aanbouw 3.30m gaat zijn en de dakopstand moet min. 0.30m zijn. Die dakopstand zou nog circa 0.12m moeten opgehoogd worden.
Volgens stedenbouw is de gemeenschappelijke hofmuur 2.50-2.70m maar die afmetingen zijn niet juist.
Sinds een paar dagen staat de woning weer te koop. Ze hebben nu wel de bouwvergunning.
In verband met de schade aan mijn woning door die bouw moet het maar verder via de rechtbank afgehandeld worden.
Heb ook nog eens in de akte van mijn woning gelezen en de maximum hoogte van muren mag maar 3m zijn. Kan met bij de provincie tegen een akte ingaan? Heeft het een invloed dat die woning al jaren niet bewoond is en dat er in hun voorstel een groen dak komt?
Ik heb nog een paar dagen om in beroep te gaan bij de raad voor Vergunningsbetwistingen.
Wat is mijn kans als ik zou verder doen. Ik begrijp dat niemand dat op voorhand kan voorspellen maar de afmetingen van de hofmuur en koer zijn niet juist ook het feit dat men oordeelt dat die bouw niet zo'n invloed heeft ivm de late namiddag zon is niet juist en als die bouw nog hoger komt dan ga ik nog meer het gevoel van een gevangenis koer krijgen. Ik ga er nog wel bijzetten dat de hofmuur met de andere buur een gewoon tuinhek is en ook bij de andere buren is het ongeveer die hoogte.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding