onbewoonbaarverklaren door schimmel bij contractbreuk

pabootje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onbewoonbaarverklaren door schimmel bij contractbreuk

#1 , 07 jul 2016 21:03

hallo,
ik heb een vraag ivm het volgende:
ik huur een handelspand+woonst en wil dit overlaten wegens gezondheidsredenen maar ik geraak het niet kwijt door vocht problemen !!
ik heb contractbreuk gedaan en zit sinds vandaag in mijn opzegtermijn tot 6 oktober 2016.
de verhuurder en ik(huurder) zijn overeen gekomen dat ik dit mocht mits 3 maanden huur extra te betalen.(3maanden huur=3900€)
het pand vertoont reeds van in het begin schimmel en vocht problemen,er is reeds aan 1 kant van de slaapkamer gewerkt en dit is opgelost.de rest wilt de verhuurder niet herstellen.mijn opslagruimte (de kelder) is helemaal beschimmeld 1muur is zwart met vlekken en de houten trap vertoont allemaal schimmel vlekken en er komt een enorme stank uit !!
mijn vraag is nu indien ik de gemeente laat vast stellen dat het ongezond is (vroeger reeds onbewoonbaar verklaard)en eigenlijk niet meer bewoonbaar is zou ik dan die 3maanden vergoeding moeten betalen?
vrg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 08 jul 2016 09:12

Als het pand reeds vroeger onbewoonbaar werd verklaard, hoe komt het dan dat je er nog steeds woont??????
Heb je de verhuurder al via AANGETEKEND SCRIJVEN in gebreke gesteld voor deze schimmel?

pabootje
Topic Starter

#3 , 08 jul 2016 09:52

het is voor ik erin kwam terug bewoonbaar verklaart geweest , door uitgevoerde werken van eigenaar.
maar alles komt terug !! en ze zeker op de hoogte heb haar foto's getoond en nogmaals gezegd en ze heeft geantwoord dat ze er niks meer aan doet.
nu heb ik net stedenbouw van mijn gemeente aan de lijn gehad en er komt een onderzoek!!
vrg,

Reclame

sloeberken

#4 , 08 jul 2016 09:59

Is het huurcontract apart voor woongedeelte, of is alles onder handelshuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

pabootje
Topic Starter

#5 , 11 jul 2016 11:27

alles inneen maar er staat wel op mijn contract handelspand+woonst !!

sloeberken

#6 , 11 jul 2016 11:39

Dit hadden 2 aparte huurcontracten moeten zijn, de huurwetten voor handel en bewoning zijn totaal verschillend.
Hoe word dit geregeld met u belasting aftrek.

mava105

#7 , 11 jul 2016 12:27

Ik heb tijdens mijn beroeps carrière wel duizenden Horecapanden verhuurd. ALTIJD maar één (1) huurovereenkomst, wel steeds met de vermelding handelspand met woonst. De oppervlakte stonden er wel steeds bij, zodat er voor de belastingen een berekening kon gemaakt worden.

sloeberken

#8 , 11 jul 2016 12:56

Sorry wat verkeerd uitgedrukt.
Het kan met 1 contract, maar minder aantrekkelijk in sommige gevallen voor verhuurder.
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... kel-woont/

Wat wil je nog bereiken door het onbewoonbaar te laten verklaren, opletten met u opzeg dat het tegen u niet keert.
U komt iets overeen met u verhuurder, en dan ga je het in vraag stellen.

pabootje
Topic Starter

#9 , 18 jul 2016 10:20

ja idd ik kom iets overeen,maar omdat ze haar afspraken niet heeft nagekomen !!! ik wil enkel bereiken dat ik mss die 3maanden huur niet moet betalen door de schimmel waar ze niks aan doen en er was blijkbaar bij de gemeente opgetekend dat 6maanden na onze intrek hier, zoals beloofd was een veranda ging achter komen als salon,nu is slaapkamer en living inneen !! ze heeft dit niet gedaan. en sloeberken , dat de verhuurder dit niet opsplitst is niet voordelig voor de verhuurder maar niet onwettelijk !! ik moet dus ook wel de grondlasten betalen van alles , is niet eerlijk maar daar kan er niks aan gedaan worden .ik zit trouwens al in mijn opzeg , ze kan mij niks maken ze heeft getekend en ik ga naar de vrede rechter , maar mijn contract is niet geregistreerd maar voor handelspand is het een andere wet dan woonst . als het een woonst alleen betreft kan je zo weg met een niet geregistreerd contract , nu we zien wel ;-)

Terug naar “Andere”