Bouwvergunning niet uitgehangen

Galactic
Topic Starter

Bouwvergunning niet uitgehangen

#1 , 10 jun 2016 11:54

Ik zou graag actie ondernemen tegen een bouwheer. De situatie is als volgt. De bouwheer heeft een vergunning bekomen. Deze heeft deze echter nooit uitgehangen maar dit wel op eer verklaard. Wat voor de gemeente blijkbaar voldoende is. Aangezien het om een projectontwikkelaar gaat die op een kavel 14 appartementen wil neerpoten, heb ik sterke vermoedens dat dit bewust is gedaan. Ik ben ook zeker dat er nooit een vergunning heeft uitgehangen, want ik passeer op de betreffende locatie 2 keer per dag.

Bij de gemeente sturen ze me wandelen, alsof dat maar normaal is. Bij de provincie sturen ze mij naar de gemeente, want ze zeggen niet bevoegd te zijn. Ik word dus van het kastje naar de muur gestuurd. Iemand die weet hoe ik hier gericht klacht tegen kan indienen, en evt de bouw kan laten stilleggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 10 jun 2016 14:57

Dat kan u niet.
U kan niet achteraf komen beweren dat die bouwvergunning nooit heeft uitgehangen.

U beschuldigd die bouwheer, het is aan u om die bewering te bewijzen. Dit is nu onmogelijk.

Tenzij u er een onmenselijk nadeel van heeft?
Wat is uw nadeel precies?

Galactic
Topic Starter

#3 , 14 jun 2016 11:08

Professionele partij lapt hoogstvermoedelijk omwille van financiële redenen, wetgeving aan zijn laars. Of omdat hij een gebouw wil bouwen die op protest zou stuiten bij het uithangen van de vergunning (zoals wettelijk verplicht). Dat zijn toch zware feiten niet?

Hoe zou je het vinden als er plots opeens naast jou woning/huis een gat verschijnt van 6 meter diep, waarom een appartementscomplex verschijnt. Die (als voorbeeld) heel veel ramen hebben met inkijk recht op jou tuin, of alle zon wegnemen van jou zonnepanelen, of ervoor zorgen dat je geen schaduw meer hebt.

Ondervind ik hinder, jazeker op verschillende manieren zelfs. Ik heb nooit kunnen informeren of protesteren, want er heeft geen vergunning uitgehangen en ik wist niet eens dat daar gebouwd zou gaan worden. Aangezien dit een residentiële straat is met allemaal woonhuizen, al helemaal niet dat dit een appartementencomplex met 14 eenheden zou betreffen.

Reclame

mjers

#4 , 14 jun 2016 11:58

Professionele partij lapt hoogstvermoedelijk omwille van financiële redenen, wetgeving aan zijn laars. Of omdat hij een gebouw wil bouwen die op protest zou stuiten bij het uithangen van de vergunning (zoals wettelijk verplicht). Dat zijn toch zware feiten niet?

Hoe zou je het vinden als er plots opeens naast jou woning/huis een gat verschijnt van 6 meter diep, waarom een appartementscomplex verschijnt. Die (als voorbeeld) heel veel ramen hebben met inkijk recht op jou tuin, of alle zon wegnemen van jou zonnepanelen, of ervoor zorgen dat je geen schaduw meer hebt.

Ondervind ik hinder, jazeker op verschillende manieren zelfs. Ik heb nooit kunnen informeren of protesteren, want er heeft geen vergunning uitgehangen en ik wist niet eens dat daar gebouwd zou gaan worden. Aangezien dit een residentiële straat is met allemaal woonhuizen, al helemaal niet dat dit een appartementencomplex met 14 eenheden zou betreffen.
Uiteraard begrijp ik dit.
Maar het is heel moeilijk om nu te gaan beweren dat die vergunning nooit heeft uigehangen...
Bezoek eens de gemeente en doe uw verhaal.
U bent niet de enige...

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141120_01386702

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2016 12:45

een appartementscomplex verschijnt... of ervoor zorgen dat je geen schaduw meer hebt.
Beetje off topic, maar... een appartementsgebouw dat ervoor zegt dat je geen schaduw meer hebt? Hoe speel je het klaar om schaduw weg te nemen door een gebouw bij te zetten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2016 13:03

Ik dacht dat ik hier al op had gereageerd, maar dat bericht is er blijkbaar niet doorgekomen.

Kijk eens in dit topic:http://www.juridischforum.be/forum/view ... 40&t=72502

Daar wordt verwezen naar een standpunt dat een verklaring op eer niet voldoende is om een attest van aanplakking af te leveren voor een gemeente. Met als gevolg dat de beroepstermijn die u heeft om tegen de bouwvergunning in te gaan nooit is gestart. In tegenstelling tot wat hier eerder werd beweerd, is er dus wel degelijk nog een juridisch pad open dat de TS kan bewandelen.

Schuppenzot

#7 , 16 jun 2016 13:08

In mijn persoonlijk geval moest ik een foto van de uitgehangen vergunning meeleveren met de verklaring op eer...

Daarnaast: wanneer een bouwvergunning vermoedelijk op protest wordt onthaald, moet er dan geen openbaar onderzoek worden uitgevoerd?

Galactic
Topic Starter

#8 , 13 sep 2016 14:42

Nu het verhaal is nog erger. Na herhaaldelijk aandringen en via de schepen te gaan blijkt dat zelfs verklaring op eer niet is ondertekend en ingeleverd. Ondertussen is deze bouw gewoon aan de gang. Als je hierop wil protesteren, wordt je op de gemeente (en provincie) van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand wil hier iets aan doen.

Fortuin

#9 , 13 sep 2016 15:26

Ons kent ons, uiteraard. Inderdaad moeilijk te bewijzen dat de vergunning nooit heeft uitgehangen. Zelfs al is dat document niet ondertekend.. tja? De bouwheer moet het nu maar ondertekenen dan, en het is in orde. Daarvoor gaat men geen vergunning opschorten zou ik denken.

Terug naar “Andere”