erfdienstbaarheid recht van doorgang

mathiasv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfdienstbaarheid recht van doorgang

#1 , 31 mei 2016 19:54

Dag iedereen,

Ik heb een stuk grond waarop langs de linkerkant een erfdienstbaarheid van doorgang rust van 2 meter breed en ongeveer tot in de helft van mijn perceel loopt.
Ik moet dus een doorgang vrijlaten van 2 meter aan mijn linker gebuur. Op dit stuk grond wil ik echter beginnen bouwen en liefst zo dicht mogelijk tegen de linkerkant van het perceel (anders verlies ik al zeker 2 meter). (de bouwvoorschriften laten dit toe)

-Mijn linkerbuur woont langs een drukke weg net als ik dus eigenlijk heeft hij die doorgang voor niets nodig (veronderstel ik?) :roll:

-Op deze recht van doorgang heeft de linker gebuur een soort tuinhuis gebouwd. Mag hij dit wel doen?

-Is er een manier om deze recht van doorgang nietig te verklaren of eventueel iets wettelijk overeen te komen met de linkerbuur zodat ik 2 meter meer naar links kan beginnen bouwen?

Alvast bedankt voor een antwoord!

mvg,

Mathias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mei 2016 20:32

Als die doorgang niet meer gebruikt wordt en uw buurman een andere uitgang heeft, kan je aan de vrederechter vragen dit recht af te schaffen.

mathiasv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2016 21:11

Ok bedankt, op het einde van de doorgang is er wel een zijdeur die toegang geeft tot de linkerbuur zijn huis... (aan de voorkant van zijn huis is er ook een toegangsdeur) speelt dit een rol?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 jun 2016 11:45

Wat staat er juist in uw aankoopakte? Wie, wat, met welk voertuig en om wat te doen, mag er gebruik van maken?

pho450
Berichten: 192

#5 , 09 jun 2016 23:07

Een tuinhuis plaatsen op die recht van doorgang, op jouw grond dus, mag uiteraard niet.

Terug naar “Andere”