Regularisering zonder oude plannen

AlcaTrazZ
Topic Starter

Regularisering zonder oude plannen

#1 , 19 mei 2016 15:08

Beste,

ik heb eind 2014 een woning gekocht met bouwjaar 1931. Voor de gevel op te frissen heb ik een vereenvoudigd stedenbouwkundig dossier ingediend voor de gevels te laten verven (in een neutrale kleur). Momenteel is dit gewoon een baksteen zonder verflaag op.
In dit dossier heb ik foto's moeten toevoegen van de woning.
Ik kreeg positief antwoord op mijn aanvraag, onder voorwaarden. Voorwaarden zijn: regularisering van ramen en schuurtje.
Na meer info te vragen hebben ze mij gespecificeerd over welk raam het gaat.
Voor deze regularisering moet ik een architect onder de arm nemen, en het is niet voldoende om enkele het raam en het schuurtje te laten optekenen, maar de gemeente wilt dat de architect plannen van het hele huis tekent.
Ik heb dan weer gevraagd aan de gemeente of ze plannen/foto's/tekeningen/... hebben van de oudere toestand waarop ze dus zouden gezien hebben dat mijn huis in bouwovertreding staat. Ik heb dit gevraagd in de context dat de architect wilt weten wat er juist veranderd is zodat hij eenvoudig kan zoeken naar verstevigingspunten etc etc => ze (de gemeente) hebben niets van plannen/foto's/tekeningen/.. => voor zover ze mij toch vertellen!

Mijn vraag aan jullie: Mogen ze zomaar eisen dat ik een architect aanstel om plannen van mijn woning op te maken? Of hebben ze eigenlijk helemaal geen zaak? In het vereenvoudigd stedenbouwkundig dossier zijn geen architectplannen nodig. Kan ik de voorwaarden van mijn vergunning laten verwerpen?
Ook nog iets niet onbelangrijk: ikzelf heb helemaal geen wijzigingen aan de woning aangebracht en heb deze gekocht via een immokantoor + notaris.

Mvg en alvast bedankt voor jullie input.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding