Verhaalbelasting nieuw aangelegde weg -> voor verkoper

DeborahL
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Verhaalbelasting nieuw aangelegde weg -> voor verkoper

#1 , 18 mei 2016 15:36

Beste,

Wij hebben een perceel grond gekocht die aansluit bij een nieuwe aangelegde weg.
In onze compromis werd duidelijk omschreven dat de verhaalbelastingen ten gevolge van de infrastructuur ten laste waren van de verkoper.

Op heden hebben wij van de gemeente briefwisseling ontvangen betreffende een facturatieaanvraag voor de verhaalbelastingen.
Wij hebben hen op de hoogte gebracht dat deze kosten rechtstreeks gefactureerd mogen worden aan de verkoper, zoals vermeld in onze akte.
De gemeente zegt dit echter niet te kunnen gezien zij het belastingsreglement moeten volgen, en dus de factuur op onze naam zullen opsturen.

De verkoper heeft ons verzekerd dat wij de factuur niet moeten betalen, maar aan hem mogen overhandigen.
Maar… De verkoper is gekend bij de gemeente en heeft nog enkele andere dossier openstaan. Hij wenst eerst vereffend te worden voor een vorig dossier vooraleer hij de factuur gaat betalen.
Gezien de factuur op onze naam staat, zullen wij wel de aanmaningen en eventuele intresten ontvangen.

Hoe gaan wij hier het best mee om?
Welke stappen kunnen we best nemen?

Ik hoop dat het wat duidelijk is, want het is een moeilijke situatie om uit te leggen.
Alvast bedankt voor het advies.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 mei 2016 15:46

Het is zeker duidelijk, maar ik vrees er toch wat voor.

1) Reglement gaat voor op akte, de gemeente heeft in principe niets te maken met de akte, dus ze mogen het geld bij u vorderen
2) U gaat inderdaad met de kosten zitten bij niet betaling
3) Uiteraard zal de verkoper moeten betalen, dat is bij akte vastgelegd. U kunt bijgevolg ook de kosten die u moet maken terugvorderen, u leidt immers schade door zijn weigering te betalen.
4) Ik kan de verkoper ook wel begrijpen als hij nog geld moet van de gemeente, u kunt hem er echter op wijze dat u de schade bij hem gaat terugvorderen.

Er zijn dus twee opties zolang de verkoper weigert iets te doen:
- U betaalt zelf en vraagt dan het saldo terug
- U betaalt niet, loopt het risico op verdere kosten en mogelijk erger (deurwaarder?), waarna u achteraf alles terugvordert.

Alles samengevat zie ik als meest efficiënte oplossing een spoedig gesprek tussen u, de verkoper en de ontvanger van de gemeente.

DeborahL
Topic Starter

#3 , 19 mei 2016 20:22

Beste, bedankt voor uw reactie!
Het is voor ons nu een stuk duidelijker. We zullen inderdaad met de verkoper rond tafel gaan zitten en vermijden dat de factuur tegen vervaldatum niet betaald is. Bedankt voor uw advies!

Reclame

Terug naar “Andere”