bijbouwen aan rijwoning

Tol_x
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bijbouwen aan rijwoning

#1 , 15 mei 2016 10:20

Hallo
Wij wonen in een rijwoning. Wij willen graag een deel bijbouwen. Het zou gaan om ongeveer 34m², voor ons is het immers heel onduidelijk welke aanvraag we bij stedenbouw moeten indienen. Een melding, een eenvoudige bouwaanvraag of een uitgebreide bouwaanvraag. We moeten geen constructiewerken uitvoeren, we gaan een skeletbouw laten zetten, maar de hele achterkant in ramen en een plat dak, rechts en links een muur (in hout). Volgens mij is dit een veranda? (maar wat is een veranda en wat niet?)
Met onze buren hebben we een gemeenschappelijk muurtje staan van ongeveer 3m lengte. Onze uitbouw zou echter 3m70 zijn.
we hebben 2 opties: ofwel breken we het muurtje af en zetten we een nieuwe muur die langer en hoger is (die muur zouden we dan wel metsen) en start onze uitbouw vanaf daar. Voor onze buren is dit geen probleem, enkel willen ze dat hun druivelaar, die heel dicht bij de muur staat, ongeschonden blijft.
Ofwel bouwen we op zo een 60cm van het gemeenschappelijk muurtje. Het muurtje blijft dus staan en wij beginnen op 60cm met onze skeletbouw. Hier zien onze buren geen enkel probleem in.
Nu is het onduidelijk of wij enkel een melding kunnen doen? Een architect heeft helpen ons plan uittekenen (hoewel we die niet nodig hebben), hij zegt dat we enkel een melding kunnen doen, want we blijven 60cm van de buren. Als ik kijk naar de voorwaarden van een melding, dan zie ik dat je in de achtertuin op 2m van de perceelsgrens moet blijven... volgens mij lukt een melding dan niet? Kunnen we dan een eenvoudige bouwaanvraag indienen?
Hopelijk kan iemand me wat verduidelijking geven? Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 15 mei 2016 11:45

U hebt inderdaad een vergunning nodig.
Maar breng eerst een bezoek aan de gemeente, de regels kunnen per gemeente verschillen.

Tol_x
Topic Starter

#3 , 17 mei 2016 17:25

En welke vergunning? Een eenvoudige of een uitgebreiden?
Onze architect zegt dat het met een melding moet lukken...

Reclame

mava105

#4 , 17 mei 2016 20:06

Vraag het gewoon aan de Gemeente. De ene is al wat strenger dan de andere..

Terug naar “Andere”