Bomen planten op landbouwgrond

ChristophePaus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bomen planten op landbouwgrond

#1 , 05 mei 2016 07:46

1. Is het toegelaten weiland / akkerland af te zomen met bvb knotwilgen?

2. Is het toegelaten weiland / akkerland al dan niet gedeeltelijk te beplanten met bomen (bebossen)?

3. Is het toegelaten een (rij)caravan te stallen op wei- akkerland; niet voor permanente bewoning?

4. Is het toegelaten een schuilhut annex hooiopbergruimte neer te zetten op weiland ( bvb voor paarden, schapen etc. ... )?

Nb:
1. Ik ben geen landbouwer.
2. Deze landbouwgrond bevindt zich achter een zone van permanente bewoning, naast een ander perceel landbouwgrond en grenst aan de achterzijde aan overstromingsweide van de Vlaamse gemeenschap.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Topic Starter

#2 , 07 mei 2016 16:09

Beste mede-forumleden,

Is er dan niemand die het de moeite waard vindt om op mijn vragen te reageren?

mjers

#3 , 07 mei 2016 16:18

op alle vragen kan ik hetzelfde antwoorden.

Neen, u hebt een vergunning nodig.

Reclame

tira00

#4 , 07 mei 2016 19:44

Sorry, niet juridisch:

Ik heb het gewoon gedaan: "akkerland" volledig volgeplant met bomen, wandelpaden en een schuilhut( .
Ik vond hierover ook geen tot weinig info.
Nu 15 jaar verder en er is nog niemand komen zeggen dat het niet mag.
De ligging die jij beschrijft is ongeveer hetzelfde als het perceel dat ik heb.
Zelfs de knotwilgen heb ik gezet :D

Caravan op wielen zou ik daar wel mogen zetten.
En schuilhut mag altijd als het dient om je gerief, jezelf, hooi of dieren droog te houden.
Zo hebben ze me ooit gezegd op de gemeente, weet niet of het klopt.
ik heb ooit iemand van de groendienst laten komen ivm de processierupsen en die heeft ook niks gezegd...
Laatst gewijzigd door tira00 op 07 mei 2016 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger

#5 , 07 mei 2016 19:48

Ze hebben me gezegd....iemand van de groendienst....
dat is nu pas echt een juridisch antwoord!

Het antwoord van mjers is wel het correcte.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#6 , 07 mei 2016 20:03

Wil je met alles 100% in orde zijn, dan volg je het antwoord van mjers.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ChristophePaus
Topic Starter

#7 , 07 mei 2016 20:13

Waarde mjers,

Sta mij toe te twijfelen aan de waarde van uw antwoorden op vraag 1 en 2 ; inzonderheid nummer 1.
Kunt U refereren aan wetteksten en/of reglementeringen die uw beweringen staven?
Alvast bedankt!
Christophe P.

tira00

#8 , 07 mei 2016 20:22

Als je een weiland/akkerland niet meer maait (wat je niet verplicht bent) en er staan in de buurt enkele Amerikaanse vogelkersen of Amerikaanse eiken, dan heb je binnen de 5 jaar een bos.
Een vergunning aanvragen voor bebossing wordt meestal gedaan omwille van de subsidies
.https://www.natuurenbos.be/bebossing

naicwill

#9 , 07 mei 2016 20:27

Bebossen van landbouwgrond

Voor het bebossen van landbouwgronden dient u een schriftelijke aanvraag (download dit document in WORD of PDF) te richten aan het schepencollege. Uw aanvraag wordt voor advies voorgelegd aan het Departement Landbouw en Visserij. Afhankelijk van hun advies ontgvangt u al dan niet een vergunning overeenkomstig art. 35 van het Veldwetboek vanwege het schepencollege.
http://www.zoutleeuw.be/website/10-www/ ... Type=plain
Dit geldt in elke gemeente

Bebossing

U kan nu gebruik maken van de nieuwe subsidieregeling voor bebossing. Alle info vind je op deze pagina.
http://www.natuurenbos.be/bebossing
Laatst gewijzigd door naicwill op 07 mei 2016 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

asperger

#10 , 07 mei 2016 20:30

Nogmaals: mjers heeft gelijk.

Wat specifiek het aanplanten van bomen/bebossen van weiland betreft moet men een vergunning bekomen
van het college van burgemeester en schepenen. Dergelijke vergunning is vereist voor bebossing in agrarisch gebied, vallei- of brongebied. De gemeente moet ook nog voorafgaand aan het verlenen van de vergunning het advies inwinnen van de Afdeling Duurzame Landbouwontwikkeling (Vlaamse Overheid).

Practisch: ga naar uw gemeentelijke administratie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Topic Starter

#11 , 07 mei 2016 23:52

Wat bebossing betreft, heb ik intussen voldoende info kunnen verzamelen om te weten wat mij te doen staat.
Wat afzomen met knotwilgen aangaat, heb ik tot nog toe nergens een reactie gevonden die dit afhankelijk maakt van een of andere officiële regelgeving.
Een statement in de zin van "Mjers zegt dat" is naar mijn gevoel iets te licht om daar veel waarde aan te hechten.
Zolang ik geen overtuigender bewijs van het tegendeel voorgeschoteld krijg, zal ik mijn knotwilgen zonder enige aanvraag planten op een afstand van 1/2 meter van de perceelgrens aangezien ik de stamhoogte lager dan 2 meter zal houden.
Vriendelijke groet aan alle tussenkomende forumleden ...

asperger

#12 , 08 mei 2016 00:08

Wat een arrogantie!
Doe erop los man. Plant je bomen en ruk ze daarna terug uit als de politie aan je deur staat.
Niemand heeft een "statement" gemaakt "Mjers zegt dat".
Om te weten hoe je mag afzomen vraag je het best eerst aan de gemeente.
Dat lijkt me ietsjes doordachter dan er zo maar op los te doen.

LeenW

#13 , 08 mei 2016 00:17

Wat bebossing betreft, heb ik intussen voldoende info kunnen verzamelen om te weten wat mij te doen staat.
Wat afzomen met knotwilgen aangaat, heb ik tot nog toe nergens een reactie gevonden die dit afhankelijk maakt van een of andere officiële regelgeving.
Een statement in de zin van "Mjers zegt dat" is naar mijn gevoel iets te licht om daar veel waarde aan te hechten.
Zolang ik geen overtuigender bewijs van het tegendeel voorgeschoteld krijg, zal ik mijn knotwilgen zonder enige aanvraag planten op een afstand van 1/2 meter van de perceelgrens aangezien ik de stamhoogte lager dan 2 meter zal houden.
Vriendelijke groet aan alle tussenkomende forumleden ...
Waarom de vraag als je toch gewoon je zin gaat doen? Om als je dan tegen de lamp loopt te kunnen zeggen "maar op Juridisch Forum zei niemand waarom dit niet mocht.." ?

ChristophePaus
Topic Starter

#14 , 08 mei 2016 06:27

@ asperger & LeenW ...

Hold your horses, luitjes. Het is echt niet nodig om met jullie posse een goed bedoelend forumlid in een ravijn te drijven.

sloeberken

#15 , 08 mei 2016 08:58

Al die luitjes trachten u goede raad te geven, wat je ermee doet is u zaak, elk gebied in Vlaanderen heeft zijn bestemming die niet veranderd mag worden.
Dit kan je te weten komen op de gemeente, wat kan of mag op u perceel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”