Vier jaar geleden (januari 2012) woning aangekocht van particulier. Woning gerenoveerd ( centrale verwarming geplaatst, dak geïsoleerd, laminaat geplaatst, schilderwerken).
De werken waren klaar na 2 jaar (sommige aannemers lieten lang op zich wachten).
Mei 2014: woning verhuurd aan jong koppeltje.
Na een drietal maanden al problemen met verstopping in de afvoerleidingen. Laten ontstoppen door ruimingsfirma, enkele weken later terug verstopping. Na cameraonderzoek van de leidingen blijkt er een obstakel in één van de leidingen te zitten. Een loodgieter wordt erbij gehaald en hij zegt dat, om zeker te zijn dat er geen verdere problemen zouden opduiken, alles zou moeten opengebroken worden, maar, gezien de woning verhuurd was, de plaatsing van WC-vermalers (broyeurs) een alternatieve oplossing kon bieden. Na de plaatsing van de broyeurs zijn er gedurende een 15-tal maanden geen problemen meer geweest.
Dan zijn de verstoppingsproblemen terug gekomen.
Huurders zeggen de huur op (wegens de aanhoudende problemen met de afvoer).
Nu de woning leeg is, besluit ik de afvoerleidingen bloot te leggen, deze blijken, volgens mijn loodgieter, niet aangelegd te zijn met de nodige kennis van zaken. In één van de buizen vinden we, geblokkeerd in een bocht, een afgebroken stuk van een waterfrees voor hogedrukreinigers (lengte: 33 cm, 1,5 cm dik en aan het uiteinde tot 4cm diameter). De afvoerleidingen werden destijds geplaatst door de echtgenoot van de vorige eigenares. De loodgieter is er van overtuigd dat de afvoerleidingen nooit goed kunnen gefunctioneerd hebben door de gebrekkige plaatsing ervan. De verkoopster moet zeker op de hoogte geweest zijn van de problemen met de afvoer en de afgebroken waterfrees in de leiding op het ogenblik van de verkoop van de woning. Had ik op voorhand weet gehad van deze problemen dan had ik de woning nooit aangekocht. Kan ik een schadevergoeding eisen van de vorige eigenares?
De kosten zijn ondertussen al opgelopen tot meer dan 10.000 EUR (kosten loodgieter, WC-broyeurs, gederfde huurinkomsten, kwijtspelen van goede, betrouwbare huurders)