kabels in grond

redak
Topic Starter
Berichten: 205

kabels in grond

#1 , 18 apr 2016 20:55

Ik heb een vermoeden dat er een kabel (distributie) van de buren gedeeltelijk over ons perceel loopt. Wat zijn de gevolgen indien deze geraakt wordt bij het aanleggen van onze oprit ?

De zogenaamde paddestoel naar waar de kabels voor distributie loopt staat op het openbaar domein aan de scheidingsgrens tussen beide percelen. Bijgevolg ook perfect bereikbaar zonder gebruik te maken van ons stuk bouwgrond. Ik vermoed dat de laatste 2 meter in een boog door ons stuk grond loopt.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 18 apr 2016 23:39

U doet navraag bij de distributie.
U kan eerst telefonisch een algemene vraag stellen en daarna vraagt u het dan voor uw specifieke zaak.
Dat vraagt u dat best schriftelijk en verzoek om een schriftelijk antwoord.
Mogelijk best aangetekende schrijven.
Onder de openbare weg /openbaar domein moeten de nutsvoorzieningen gekend zijn.
Maar ik weet niet of particulieren die laag kunnen aanvinken - op de gemeente zal dat wel kunnen.
http://www.gisvlaanderen.be/geo-vlaanderen/gwp/
http://www.geopunt.be/

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 19 apr 2016 09:12

De vraag is: is het de distributiekabel van de kring zelf, die dus van paddestoel naar paddestoel loopt?
Of is het de dropkabel die van de paddestoel naar je buren loopt?

Het eerste zou me verbazen, dat wilt zeggen dat de verdeler in geval van problemen jouw oprit moet openbreken bij werken aan de kabel.

Het tweede kan wel, en dan is dit een probleem van je buur.
De dropkabel is immers de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woonst.

Reclame

redak
Topic Starter
Berichten: 205

#4 , 19 apr 2016 20:02

Het betreft de kabel vanuit de woning tot aan de paddestoel. Deze die dus door de eigenaar zelf moet voorzien worden tot aan de rooilijn en die dan door telenet (of onderaannemer) wordt aangesloten in de paddestoel.

Terug naar “Andere”