Overlast door hangjongeren op de oprit van aanpalende supermarkt

Tom S
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overlast door hangjongeren op de oprit van aanpalende supermarkt

#1 , 06 apr 2016 15:51

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik woon in een rijhuis maar tussen mijn woning en die van mijn buurman ligt er een oprit van ongeveer 10m breed. Deze oprit loopt parallel met mijn zijgevel en (ommuurde)tuin en komt uit aan de achterzijde van een supermarkt. De oprit was oorspronkelijk alleen bedoeld voor de vrachtwagens om tot aan de loskade te kunnen rijden en voor het personeel van deze winkel. Verder heb ik tussen mijn voorgevel en de straat nog een eigen oprit van 5m lang waar mijn wagen geparkeerd staat. En deze oprit wordt afgebakend langs beide zijden door een bakstenen muurtje van 30cm hoog.

Nu is de supermarkt enkele jaren terug gerenoveerd en heeft men achteraan ook een ingang gemaakt. De personeelsparking heeft men wat uitgebreid zo dat er nu ook klanten kunnen parkeren. Ter hoogte van mijn voorgevel heeft men een grote poort geplaatst om de oprit af te sluiten. Die wordt gesloten buiten de openingsuren van de winkel. Nu heeft er enkele maanden terug een vrachtwagen de poort beschadigd en staat ze dus nu permanent open en is tot op vandaag nog steeds niet hersteld.

Dit heeft als gevolg dat de oprit nu de winter voorbij is, gebruikt wordt als speelplein en ontmoetingsplaats voor hangjongeren. Er brandt 's nachts ook geen verlichting op heel dit domein dus is dit een ideale zaak voor inbrekers om zo de achtertuinen binnen te dringen. Ik heb de lokale verantwoordelijke van de winkel al een paar keer aangesproken maar omdat deze winkel van een grote keten is wordt ik dus van het kastje naar de muur gestuurd.

De grootste overlast dat ik hier van ondervind zijn hangjongeren die mijn zijgevel als voetbalgoal of squashmuur gebruiken. De bepleistering is al op een paar plaatsen beschadigd en ik heb ook al het klepje van mijn dampkap moeten vervangen omdat dit er uit was geshot. Mijn wagen is ook al beschadigd door een voetbal. Er vliegen geregeld ballen over mijn tuinmuur en nadien wordt er vaak enkele malen per dag aangebeld om hun bal terug te vragen. De kinderen die er rondhangen wonen ook helemaal niet in onze straat. Ik heb hen hier al tientallen keren op aangesproken maar ze doen gewoon hun zin. Hun ouders hier op aanspreken kan ik ook niet want ik weet niet waar ze vandaan komen. De politie doet hier ook niets aan omdat de oprit tijdens de openingsuren van de winkel toegankelijk is voor publiek.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik weet dat kinderen het recht hebben om te spelen en ik heb er ook geen problemen mee maar hier neemt het soms extreme proporties aan. Vaak groepen van 20 personen, tieners dat met brommers rondjes liggen rijden, lege bierblikjes en afval in mijn voortuin en oprit, vandalisme, ... Er rijden ook enkele keren per dag vrachtwagens achteruit richting de loskade dus dit is zeker geen speelterrein. Ik hoor geregeld getoeter omdat er bijna een aanrijding is gebeurd.

Dan heb ik nog een bijkomende vraag over dit onderwerp:
Ik zou graag een bewakingscamera installeren en deze uitsluitend op mijn oprit willen richten zo dat ik bewijsmateriaal heb als mijn wagen nog eens beschadigd geraakt. En ook om de sluikstorters te betrappen. Als ik het goed begrijp valt mijn oprit onder "besloten niet voor publiek toegankelijke plaats" en heb ik dus volgens de privacy commissie enkel maar een duidelijk pictogram aan te brengen. Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 06 apr 2016 16:09

U mag inderdaad een camera richten op uw eigen oprit. Op voorwaarde dat u dit kenbaar maakt. Een pictogram met het opschrift "u wordt gefilmd" is voldoende.

Aangezien de parking een publieke plaats is mag je volgens mij ook de camera op de parking richten met diezelfde melding goed zichtbaar.
Zo kan je eventuele schade verhalen op de verantwoordelijken.

Vandebos

#3 , 06 apr 2016 16:51

Er is een hemelsbreed verschil tussen een publiek toegankelijke plaats en een publieke plaats. Een stadsplein, park of straat is een publieke plaats, een parking toebehorend aan een supermarkt is doorgaans privédomein toegankelijk voor publiek dat gebruik maakt van de supermarkt.

Reclame

sloeberken

#4 , 06 apr 2016 17:12

Moet je niet de toestemming hebben van de supermarkt, om u camera op hun parking te richten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”