2 de verblijf

waterboy
Topic Starter

2 de verblijf

#1 , 02 apr 2016 16:39

Ik heb een discussie met de gemeenteambtenaar i.v.m. het inschrijven van een tweede verblijf.
Volgens hem kan ik deze woning niet inschrijven als 2 de verblijf.

Zijn reactie: Het duurt meestal een jaar vooraleer wij de gegevens in het kadaster doorkrijgen.

Bijgevolg kan ik dit jaar u nog niet op de lijst van de tweede verblijven plaatsen.

Om op deze lijst geplaatst te worden moet u het pand bewonen en niet ingeschreven zijn.

Opgepast, na een jaar leegstand komt het pand op de lijst leegstand.

Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 02 apr 2016 17:02

Staat er nog een domicilie op, zo niet zijn ze verplicht van u tweede woning in te schrijven als tweede verblijf.
Hier heeft het kadaster niets mee te zien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

waterboy
Topic Starter

#3 , 02 apr 2016 17:22

Neen staat geen domicilie op.maar vermoed dat ze liever leegstand belasting innen.
Een tweede verblijf moet men toch niet permanent bewonen ,enkel occasioneel ?

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2016 17:24

Ik vermoed dat het pand niet bemeubeld is?
Is het aangesloten op electriciteit, nutsvoorzieningen, tel, distributie, enz?

Tenzij het pand een ruine is moet bovenstaande voldoende zijn voor erkenning als tweede verblijf.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

waterboy
Topic Starter

#5 , 02 apr 2016 17:55

Het pand is bemeubeld en aangesloten op water en elektriciteit,goed onderhouden.
Er is wel niemand meer gedomicilieerd sinds febr 2015.

asperger
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2016 18:00

Wanneer hebt u die woning verworven?
Tweede verblijftaks is slechts verschuldigd indien de woning op 1januari van het desbetreffende jaar al uw eigendom was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

waterboy
Topic Starter

#7 , 02 apr 2016 18:08

Deze woning heb ik geërfd.
In dec 2015 zijn de successierechten betaald maar dit heeft er waarschijnlijk niets mee te maken.
Echter de wijzigingen in het kadaster gebeuren maar 1 maal per jaar ,en daarover gaat de discussie.
Indien mijn gegevens niet opgenomen zijn in de inventaris van het kadaster,kan men mij niet op de lijst van tweede verblijven inschrijven.

Terug naar “Andere”