broer toch...

de jongste
Topic Starter
Berichten: 6

broer toch...

#1 , 28 nov 2007 22:01

Mijn broer heeft nog schulden af te betalen na een faillisement van een aantal jaren geleden.Ondertussen start hij opnieuw een zelfstandige aktiviteit. Hij huurt hiervoor een boerderij van mijn moeder (vader is pas overleden). Als moeder moest overlijden, kan het dan zijn dat we deze boerderij niet kunnen verdelen (verkopen) onder de erfgenamen (6 kinderen) omdat mijn broer de boerderij voor zijn hoofdaktiviteit nodig heeft en hij anders zijn beroep niet meer kan uitoefenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 nov 2007 12:24

Bij moeders overlijden worden elk van de 6 kinderen in onverdeeldheid volle eigenaar van 1/6 van vaders en moeders nalatenschap,tenzij andersluidend testament.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.6.§ 1. In afwijking van artikel 4, kan de verpachter op ieder ogenblik een einde maken aan de lopende pacht om de verpachte goederen te gebruiken overeenkomstig hun eindbestemming,indien :...(zie zelf verder).Art.47.Bij verkoop van een in pacht gegeven landeigendom geniet de pachter het recht van voorkoop voor zichzelf of voor...die daadwerkelijk aan de exploitatie van dat goed deelnemen, overeenkomstig de hierna bepaalde regels.”(Pachtwet 4 november 1969).

“Art.1.Wanneer, voor het geheel of voor een deel, een nalatenschap onroerende goederen bevat, waarvan het kadastraal inkomen in 't geheel 1.565 EUR niet overtreft, wordt van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek afgeweken, zoals in de navolgende artikelen is aangeduid...Art.4.Onverminderd...heeft ieder van de erfgenamen in de rechte lijn en...het recht tot overneming, naar schatting, hetzij van de woning, bij het overlijden, door de de cujus, zijn echtgenoot of een van zijn afstammelingen betrokken, benevens...”(16 MEI 1900. - Wet tot erfregeling van de kleine nalatenschappen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

de jongste
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 02 dec 2007 13:03

Oei, ik had eerder een antwoord gehoopt in de trend van:neen, je kan de boerderij niet verkopen of ...ja, geen probleem, jullie mogen deze boerderij toch verkopen
Het klinkt nu allemaal zeer moeilijk voor een simpele geest als ik...
Toch bedankt voor je uitgebreide antwoord !

Reclame

Terug naar “Andere”