appartement verkopen best na 3 jaar?

jojaha
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

appartement verkopen best na 3 jaar?

#1 , 30 mar 2016 21:13

Hallo

Ik heb in oktober 2014 een appartement gekocht in groot beschrijf (eerste en enige woning).
Ik leerde ondertussen iemand kennen. Klopt het dat ik mijn appartement best vòòr 2 jaar of pas na 3 jaar verkoop? Indien ik het te snel verkoop,zal ik veel kosten hebben?
Ik weet nog niet wat ik nadien zal doen. Dat hangt af van de kosten; Ik kan kiezen uit 3 zaken
> Ik kan het appartement verkopen en biij mijn vriend gaan wonen...
> Ik kan het appartement verkopen en een lening aangaan voor het verbouwen van de woning van mijn vriend
> Of ik verhuur mijn appartement en verkoop het pas binnen een paar jaar.

Wat zijn de voor en nadelen van al deze opties?

Excuses indien deze vraag elders al is beantwoord... Dan mag je zeker verwijzen naar dat antwoord.

Ik ken er weinig van. Ik kocht mijn appartement met een schuldsaldoverzekering en wou deze ingeven bij de belastingen. Opeens bleek mijn schuldsaldo niet-fiscaal te zijn dus ik kon ze niet inbrengen. Daar had de bank volgens mij niets van gezegd maar ik kon er nog weinig aan doen...
Dus daarom dat ik me nu eerst goed wil informeren.

Alvast heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 31 mar 2016 09:09

Qua registratierechten heb je een groot beschrijf, waardoor je niet verplicht bent om er een minimale tijd te wonen.

Wat wel kan is dat je een abattement en bij-abattement hebt.
Deze korting die je hiermee krijgt, vereist dat je binnen de 2 jaar na aankoop (of 5 jaar in geval van bouwgrond) in je woning woont, en dit voldoende lang.
'Voldoende lang' is het enige wat er in het decreet staat, geen tijd, waardoor je in dit geval ook geen problemen zou mogen hebben.

Bottomline: het maakt dus niet uit wat je doet, alle 3 de opties staan open.

Reclame

Terug naar “Andere”