Verkopen van appartement na opzegging

TIN
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verkopen van appartement na opzegging

#1 , 19 mar 2016 12:23

Ik heb mijn huurders een opzeg gedaan van 6 maanden, om zelf het appartement te betrekken als eigenaar.
Je moet dit appartement, na de opzegging, zelf 2 jaar bewonen.dit om schadevergoeding te vermijden van de huurders.
Mag ik mijn appartement verkopen in die 2 jaar zonder dat de huurders een schadevergoeding kunnen eisen?
Of blijf ik gebonden aan die 2 jaar zelfbewoning?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87
Berichten: 133

#2 , 19 mar 2016 12:29

Je blijft gebonden.

bosprocureur
Berichten: 6871

#3 , 19 mar 2016 12:43

............ aan het zelf bewonen. Wie eigenaar is of wordt doet m.i. niet ter zake.

Reclame

TIN
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2016 12:45

Bedankt voor de snelle reactie,

TIN
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2016 09:43

Ik heb met de huurders een geschreven en getekende overeenkomst, dat zij afzien van een mogelijke schadevergoeding te eisen bij een vroegtijdige verkoop van het appartement,
Is dit wettelijk?

Blaatpraat
Berichten: 3797

#6 , 29 mar 2016 09:56

Behalve dat het mij niet wettelijk lijkt, vraag ik mij af wat je dan als tegenprestatie aanbiedt hiervoor.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 29 mar 2016 10:22

De woning moet binnen het jaar na het verstrijken van de opzegging worden betrokken en effectief en doorlopend betrokken blijven, zo niet heeft de huurder recht op een schadevergoeding ten bedrage van 18 maanden huur. Hier kan de verhuurder enkel aan ontsnappen indien hij “buitengewone omstandigheden” kan aantonen. Hiermee worden omstandigheden bedoeld onafhankelijk van de wil van de verhuurder die niet voorzienbaar waren. Een voorbeeld hiervan is het overlijden van de bloed- of aanverwant die de woning heeft betrokken.
Deze opzegmogelijkheid in het voordeel van bloed- of aanverwanten kan uitdrukkelijk in de huurovereenkomst uitgesloten zijn. Het is aangewezen om het contract er op na te lezen.
Voor huurovereenkomsten afgesloten of vernieuwd vanaf 31 mei 1997 is deze opzeg tijdens de eerste drie jaar van de huurovereenkomst niet mogelijk voor bloed- of aanverwanten in de derde graad maar wel voor bloed- of aanverwanten in de eerste of tweede graad.
Deze opzegmogelijkheid is enkel van toepassing op huurovereenkomsten van negen jaar en niet op huurovereenkomsten van drie jaar of minder. Houd er wel rekening mee dat een contract van drie jaar of minder dat nooit werd opgezegd en stilzwijgend is blijven verder lopen, ook een contract van 9 jaar is.
De huurder kan een tegen-opzeg geven van één maand. De schadevergoeding die de huurder bij opzeg in de eerste drie jaar van de huurovereenkomst moet geven is in dit geval niet verschuldigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 29 mar 2016 14:13

https://www.google.be/search?q=opzeg+va ... en+gebruik

Citaat Einstein:
"Waarom allerlei kennis van buiten leren die we makkelijk in naslagwerken kunnen opzoeken."
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Andere”