Overwelving verkeerd dichtgemaakt

Lks
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overwelving verkeerd dichtgemaakt

#1 , 07 mar 2016 10:59

Mijn excuses als dit bericht niet op de juiste plaatst staat..

In november 2013 hebben we een bouwgrond gekocht (=voor halfopen bebouwing), met vooraan een open gracht. In het voorjaar 2014 is de landmeter langs geweest om alles komen uit te meten (zowel ons als het stuk van de buren). Daarbij heeft de landmeter ook uitgemeten waar de gracht moest dichtgemaakt worden (=overwelving).

In de verkaverlingsvergunning staat dat “Er wordt een gunstig advies verleend op voorwaarde dat de percelen 1 en 2 hun toerit gemeenschappelijk nemen en de breedte beperkt wordt tot max 7.00m samen”. In een ander document staat echter dat elke eigenaar 3.50m moet hebben (wat dus overeenkomt samen aan 7.00m).

Wanneer het Agentschap Wegen en Verkeer (=eigenlijk wordt dit gedaan door een onderaannemer) de gracht komt overwelven, merken we nadien op dat de overwelving foutief is gebeurd. De persoon die steeds op pad gaat (de naam ontsnapt me even hoe ze dit juist noemen), is met een soort bus in orange kleur, op het fietspad komen aanduiden waar de overwelving exact moest komen (terwijl de landmeter dit eerder al had gedaan dmv paaltjes!!!).

Daarop heb ik contact opgenomen met de landmeter. Een afspraak gemaakt, de landmeter is geweest, opnieuw opgemeten. Hieruit blijkt dat wij maar 3m overwelving hebben en de buren 4m, wat in de toekomst voor problemen zal zorgen.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met het AWV, mails verstuurd, .. waaruit het AWV de schuld bij onze aannemer schuift terwijl deze hier niets met te maken heeft.

Vorig jaar nogmaals meerdere keren telefonisch (maar ook via mail) contact opgenomen en steeds schuift de persoon van het AWV in andermans schoenen (terwijl hij heel goed weet dat hij de fout heeft gemaakt). Omdat we een halve meter te kort komen langs onze kant, zou het AWV willen dat we 3.000euro hiervoor betalen en dan zullen ze die halve meter komen bijleggen.

Wat is eigenlijk het probleem: nu we (alsook de buren) er wonen, kunnen we niet deftig onze oprit oprijden (ook niet als hun auto’s buiten staan) want .. de duiker staat namelijk in het midden van de overwelving. Onze garage deftig binnen/buiten rijden, lukt niet. Wanneer we uit de garage recht naar straat willen rijden, zouden we op de duiker terecht komen!! (Hier heb ik foto’s van waar dit heel duidelijk op te zien is)

Mijn vraag is: zouden we hier gerechtelijke stappen kunnen nemen zodat het AWV hun fout komt rechtzetten en de overwelving correct komt uitvoeren zodat wij geen hinder ondervinden? Of zijn er eventueel andere stappen die we kunnen ondernemen?

Alvast bedankt voor de informatie !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 07 mar 2016 11:25

De foto hier plaatsen zou veel verduidelijken.

Lks
Topic Starter

#3 , 07 mar 2016 11:34

Ik ben nieuw hier op deze forum. Bij het plaatsen van dit bericht vond ik nergens hoe ik de foto kon uploaden..

Reclame

Lks
Topic Starter

#4 , 07 mar 2016 14:39

C:\Users\Public\Pictures\IMG_3719.JPG
Geen idee of jullie het kunnen zien..
Het is geen al te duidelijke foto (duidelijkere foto's staan op USB stick en momenteel niet bij) maar je kan wel zien dat de duiker in het midden van de overwelving staat en dat dit problemen geeft met onze oprit/poort..

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 mar 2016 14:47

Wij hebben geen toegang tot de lokale bestanden op uw PC!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#6 , 07 mar 2016 15:11

Ik ben nieuw hier op deze forum. Bij het plaatsen van dit bericht vond ik nergens hoe ik de foto kon uploaden..
Foto's uploaden hier gaat niet. Je kan wel je foto uploaden naar een service als imgur.com. Vrij simpel om daar een foto naar te uploaden (je hoeft er zelfs geen account voor aan te maken), en daarna zal je daar ergens een "share link" vinden, die je hier kan posten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lks
Topic Starter

#7 , 07 mar 2016 15:52

Wij hebben geen toegang tot de lokale bestanden op uw PC!!!!
Zoals ik zei, ik ben hier nieuw en ik kon nergens iets vinden om foto's up te loaden. Ik kon maar proberen, daarom hoeft u geen 5 ! te plaatsen.. Misschien een beetje hulp?!
Laatst gewijzigd door Lks op 07 mar 2016 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lks
Topic Starter

#8 , 07 mar 2016 15:52

Foto's uploaden hier gaat niet. Je kan wel je foto uploaden naar een service als imgur.com. Vrij simpel om daar een foto naar te uploaden (je hoeft er zelfs geen account voor aan te maken), en daarna zal je daar ergens een "share link" vinden, die je hier kan posten.
Dank je wel !! Ik probeer het :)

Lks
Topic Starter

#9 , 07 mar 2016 15:55

sloeberken

#10 , 07 mar 2016 16:05

Misschien is dit een betere server: https://www.mupload.nl/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#11 , 07 mar 2016 16:36

Yep, maar nu heb je de "delete link" gedeelt. Als ik op "yes" klik is uw afbeelding weg ;). Er zou ergens ook een "gewone" link moeten gestaan hebben om uw afbeelding te delen. Ik heb even zo vrij geweest om uw afbeelding te "re-uploaden" naar imgur:

http://imgur.com/mRkKID1

De situatie is wel al iets duidelijker, maar op de foto lijkt het alsof de duiker meer dan enkel een halve meter meer naar rechts staat, of is dit gezichtsbedrog?

Verder spreek je over "een halve meter breder maken", maar in de gemeenschappelijke overwelving mag maar 7 meter zijn. Dus het is geen halve meter breder maken, maar een halve meter verschuiven, als ik het goed begrijp?

De paatljes van de landmeter: stonden die wel correct? Op welke manier is er naar "de instantie" die de overwelving gedaan heeft, doorgegeven waar deze exact moest komen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lks
Topic Starter

#12 , 08 mar 2016 07:42

Yep, maar nu heb je de "delete link" gedeelt. Als ik op "yes" klik is uw afbeelding weg ;). Er zou ergens ook een "gewone" link moeten gestaan hebben om uw afbeelding te delen. Ik heb even zo vrij geweest om uw afbeelding te "re-uploaden" naar imgur:

http://imgur.com/mRkKID1

De situatie is wel al iets duidelijker, maar op de foto lijkt het alsof de duiker meer dan enkel een halve meter meer naar rechts staat, of is dit gezichtsbedrog?

Verder spreek je over "een halve meter breder maken", maar in de gemeenschappelijke overwelving mag maar 7 meter zijn. Dus het is geen halve meter breder maken, maar een halve meter verschuiven, als ik het goed begrijp?

De paatljes van de landmeter: stonden die wel correct? Op welke manier is er naar "de instantie" die de overwelving gedaan heeft, doorgegeven waar deze exact moest komen?

Dank je wel.. Ik had dus toch nog iets fout gedaan :-).
De andere foto's heb ik momenteel niet bij mij waarvan ik foto uit de garage neem.. Die zal misschien veel duidelijker zijn.
Ja klopt, ik sprak over een halve meter breder maken, maar eigenlijk zou het moeten zijn om een halve meter op te schuiven..
Buren hebben natuurlijk liever van niet, dat het bij hen zo blijft en dat ze langs onze kant er gewoon een halve meter (of afhankelijk van de buis) er zouden bijleggen.. Dan zal de overwelving breder worden dan wat in de verkavelingsvergunning staat.
De paaltjes van de landmeter stonden correct. Nadien hadden we op het fietspad wel gezien dat daar orange strepen getekend waren en die kwamen niet overeen met de paaltjes.. Dat heeft de landmeter ook bevestigd. Maar op dat moment wisten wij niet dat het die strepen waren waar de overwelving moest komen.. Anders konden we direct ingegrepen hebben natuurlijk.

Gebruiker21

#13 , 08 mar 2016 09:08

Van waaruit / wie uit kwam de opdracht om die overwelving te plaatsen? Het zal die persoon / instantie zijn die de specificaties gegeven heeft. Als de uitvoering niet volgens de specificaties van de opdrachtgever gebeurt zijn, dan moet de opdrachtgever de uitvoerder in gebreken stellen en eisen dat zij de werken wel uitvoeren volgens de opgegeven specificaties. Hierbij is het dus uiteraard wel belangrijk om te weten:
1. Wie de opdrachtgever was.
2. Wat er exact in de specifiacties stond naar AWV.

Lks
Topic Starter

#14 , 08 mar 2016 09:30

De opdracht kwam eigenlijk van de verkopers van onze bouwgrond. De verkopers hebben deze kosten moeten betalen. Welke gegevens het AWV doorgekregen heeft van de verkopers weten wij niet exact. Maar het is ook die landmeter (dat wij gecontacteerd hebben), die deze documenten in orde gebracht heeft.. Vandaar dat we dus zeker weten dat het AWV in de fout gegaan is..

Gebruiker21

#15 , 08 mar 2016 11:39

Je zegt in uw openingspost: "In een ander document staat echter dat elke eigenaar 3.50m moet hebben (wat dus overeenkomt samen aan 7.00m)." Als dit zo in de verkoopsakte van de grond staat, dan hebben jullie niet gekregen waar jullie recht op hebben, en kan je de verkopers verantwoordelijk stellen en hen eisen dat zij ervoor zorgen dat jij 3,5 meter hebt. Zij moeten dan op hun beurt AWV contacteren om de werken correct te laten uitvoeren. Als je betaald hebt voor een stuk grond, waarbij de overwelving op uw stuk grond 3,5 meter moet bedragen, en dit is niet zo, dan sta je héél sterk in uw schoenen en kan je dit voor de rechtbank laten afdwingen. Wie daarbij in fout is gegaan, maakt uw zaak niet. Het is de verkoper die niet geleverd heeft waar u recht op had. Het is de verkoper die dit ook moet oplossen (op voorwaarde dat die 3,5 meter in de verkoopakte vermeld staat, natuurlijk, of in een document waarnaar vanuit de verkoopakte verwezen wordt).

Terug naar “Andere”