plaatsen zonnepanelen op huurhuis

E10ne
Topic Starter

plaatsen zonnepanelen op huurhuis

#1 , 22 feb 2016 09:50

Vanaf maart 2016 gaat de verhoogde Vlaamse energieheffing in voege.
Mijn vraag hierbij is de volgende:
Is het opportuun om zonnepanelen te plaatsen op een verhuurde woning, wetende dat deze elektrisch wordt verwarmd?
De woning dateert van 2004 en ik zou dit mogelijks doen om:
- de kosten voor de huurder te beperken, zodat wat dit betreft, de verhuur in de toekomst niet moeilijker wordt
- de EPC-waarde hierdoor bij volgend document zal dalen, aangezien op huidig document ook het energietransport in rekening is gebracht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 22 feb 2016 11:21

Een electrisch verwarmd huis verbruikt al snel 15.000 - 25.000 kWh aan electriciteit. Per 1.000 kWh per jaar geproduceerde electriciteit heb je 6-7m² dakoppervlakte nodig. Je huurder zal weliswaar minder schildpadtaks betalen (bv. 290€ van 5 MWh tot 20 MWh, ipv 770€ tot 50 MWh doch er komt een prosumententarief "in ruil" van ongeveer 100€ per kWp. Sinds het volledig wegvallen van de groenestroomcertificaten is voorts de terugverdientijd vrij lang geworden.

Indien doenbaar (en de huurder is geïnteresseerd) is de plaatsing van een schouw voor bv een pelletkachel een beter alternatief of - beter nog - tussen 2 verhuringen door centrale verwarming plaatsen (in opbouw).

De verlaagde EPC-waarde is goed voor de zot die denkt dat een lage EPC-waarde d'office een lager verwarmingsbudget impliceert. Veel belangrijker is het antwoord op de vraag hoeveel energie effectief de vorige jaren verbruikt werd evenals het stookprofiel

Juridisch gesproken zal je een overeenkomst met je huurder vandoen hebben om de opgewekte electriciteit betaald te krijgen. Nog maar de vraag of de huurder hierin geïnteresseerd is.

E10ne
Topic Starter

#3 , 22 feb 2016 17:17

Waar heb je dat van, van dat groot elektrisch verbruik? Dat is wel iets dat leeft in de volksmond, maar in het geheel niet waar is. Ik heb reeds elektrische vloerverwarming sedert 1986 en steeds zeer tevreden. Kom ook niet af met goed isoleren, hoe beter je isoleert hoe rendabeler de verwarming is.
Zoals ik in mijn eerste post schreef, is de woning verhuurt sinds 2004. Ik heb nu het gemiddelde genomen van 12 jaar verbruik (verwarming) en kom tot 7500kWh op jaarbasis!!! (bij elke huurwissel hou ik de tellerstand bij voor mijzelf).
Ter vergelijking, ik ken iemand, ook half open bebouwing met ongeveer dezelfde oppervlakte, wordt verwarmd bmv gas en deze heeft een gemiddelde van 11000kWh

Reclame

Sirkii

#4 , 22 feb 2016 19:48

7.500 kWh .... Da s dan je "uitsluitend nacht" tarief. Wat verbruik is er uitgemiddeld op je piek-/daluren teller ? Hoe warm is het in huis ? 20 graden s morgens en 16 s avonds ? En boven killig fris? Tenzij natuurlijk het een supergoed geisoleerd huis is met mechanische ventilatie maar dan kom je met gas en een recente ketel ook toe met 7.500kWh.

Hoeveel m2 wordt verwarmd ? 50-60 m2 ?

Terug naar “Andere”