Mijn echtgenote is volledige en enige eigenares van een appartement.
6 jaar geleden heeft mijn schoonmoeder haar eigendom verkocht en een schenking gedaan aan haar 3 dochters ( alledrie hetzelfde bedrag ).
Mijn echtgenote heeft toen een mondelinge afspraak gemaakt met haar moeder dat zij gratis in mijn echtgenote haar appartement mocht komen wonen. Geen huurcontract dus.
Wel betaalde mijn schoonmoeder jaarlijks het kadastraal inkomen en de onkosten voor het appartement ( zoals syndic, brandverzekering gebouw, enz ..) , de laatste 3 jaren heeft mijn echtgenote echter heel wat kosten gehad voor dit appartement , namelijk een nieuw dak , een nieuwe condensatieketel en volldeige aanpassing van de lift conform de nieuwe wetgeving , totaalbedrag : om en bij de 25000 euro !!!!!
Daarom werd "opnieuw" mondeling overeengekomen dat mijn schoonmoeder zou meehelpen om deze kosten een stukje te betalen, namelijk door een permanente opdracht ( overschrijving ) van een bedrag van 550 euro met de vermelding " gebruik" naar de rekening van mijn echtgenote.
Ondertussen is mijn schoonmoeder die nu 91 jaar oud is, sedert 3 weken opgenomen in het ziekenhuis, dienst geriartie , de dokter adviseert nu om haar te laten opnemen in een woonzorgcentrum.
Hierop zijn enorme tegenkantingen vanwege de 2 zusters van mijn echtgenote , zij willen haar , tegen he tadvies van de dokter )terug naar huis doen keren, het appartement van mijn echtgenote dus.
Mijn echtgenote is hier niet mee akkoord gezien de toestand van mijn schoonmoeder ( halfblind , halfdoof , kan niet meer voor zichzelf zorgen ) en mijn echtgenote heeft besloten om haar appartement te verkopen.
Bovendien wil mijn echtgenote zich ook onttrekken van alle verantwoordelijkheid voor gebeurlijke ongevallen MET en DOOR haar moeder veroorzaakt ( bvb brand in appartement , enz ... ) , kan zij dit ? zo ja , hoe en waar te registreren ?
Hierop krijgt mijn echtgenote allerhande bedreigingen vanwege haar 2 zusters ( schoonmoeder weet van de wereld niet meer ) dat zij haar apprtement niet MAG verkopen , enz ....
Wij willen dit appartement absoluut verkopen gezien dit voor ons eigenlijk alleen maar veel geld kost en gezien het feit dat de bewoonster ( schoonmoeder ) op medisch advies toch best naar een woonzorgcentrum zou gaan.
Vraag is nu , kan mijn vrouw haar appartement verkopen en bvb alle meubels van mijn schoonmoeder in een opslagplaats zetten voor zolang dit nodig mag blijken ?
Alvast dank voor enig advies.
Frank