renovatie en kadastraal inkomen

landscamp
Topic Starter
Berichten: 32

renovatie en kadastraal inkomen

#1 , 13 feb 2016 18:40

Tijdens renovatiewerken werden volgende werken uitgevoerd:
nieuwe waterleidingen en elektriciteit, nieuwe keuken en douche.
Valse plafond en laminaat.
Nieuwe gasleidingen en verwarmingsinstallatie.
Wat het volume betreft is er niks gewijzigd.
Enkel het comfort is stukken beter...logisch wat het is allemaal nieuw.
Moet ik dit aangeven aan de belastingen onroerende goederen om KI aan te passen?
De woning is ouder dan 30 jaar dus btw aan 6 %.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 feb 2016 19:00

Neen. U hebt enkel oud door nieuw vervangen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 feb 2016 19:56

Verbetering en verhoging van comfort dient wel et worden aangegeven. Zo is het plaatsen van dubbele beglazing ter vervanging van enkel glas wel een reden om het KI aan te passen, evenals het plaatsen van nieuwe ramen, terwijl er voordien toch ook al ramen instonden.
Niet enkel het volume van de woning speelt een rol, ook het comfort en de duurzaamheid van de gebruikte materialen. Zo zal u KI hoger zijn voor een vloer in marmer, dan een vloer in granitotegels

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 13 feb 2016 20:11

Energiebesparende investeringen leiden niet tot verhoging van het KI.
zie: http://www.recticelinsulation.be/news/g ... aatregelen
Ook de duurzaamheid of de luxe van de gebruikte materialen hebben geen invloed. Dat stelde ik enkele jaren geleden nog vast bij aankoop van nieuw appartement: alle app. in gebouw zijn even groot, zelfde comfort, maar het luxe gehalte is zeer verschillend. Nochtans allemaal zelfde KI.

In het algemeen zal er enkel bij toevoeging van ruimtes of bijkomend comfort het KI worden verhoogd. Indien voor de werken geen bouwtoelating nodig was moet men al een fisco-masochist zijn om één en ander te gaan aangeven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 feb 2016 09:23

Heb nochtans een andere ondervinding. In 1977-78, bij de laatste perequatie van het KI (herziening) was ik actief betrokken. Ik deed het beheer van een 1000 tal horecagebouwen in opdracht van mijn werkgever (brouwerij)
Bijna alle panden waren aan herziening toe. Voor meer dan de helft werd bezwaar ingediend. Om alles vlot te laten verlopen, en de controleurs in de nabijheid van hun vergelijking fiches te, werd er voor mij een bureel vrijgemaakt in de burelen van het kadaster, alwaar iedere controleur van een bepaalde wijl bij mij op bezoek kwam. Zo konden ze onmiddellijk hun vergelijkingspunten uit de kast halen, en er eventueel de hoofdcontroleur bijhalen. Ik had dan ook een volmacht van mijn werkgever om in zijn naam een nieuw KI te aanvaarden of te betwisten.
Ik heb dus hun fiches en tabellen gezien waarop en hoe ze het KI bepalen. Daar stonden o.a. diverse materialen op met de toe te passen coëfficiënt . De lijst was lang en gedetailleerd. Heb er toen ook een kopie kunnen van maken, die ik nog zeer lang in mijn bezit heb gehad, maar spijtig genoeg nu niet meer heb (al meer dan 10 op pensioen, en dan maakt een mens al eens een grote kuis)
Bij een nieuwbouwproject wordt er vooral op plan gewerkt, hooguit 1 appartement bezocht en voor hun gemak wordt overal hetzelfde KI genomen, wat ook de binnenafwerking mag zijn. Als ze toevallig een appartement bezoeken met een dure afwerking, hebben al die anderen de pech met een te hoog KI te zitten, en zullen ze bezwaar moeten indienen..

berenod
Berichten: 942

#6 , 14 feb 2016 09:40

Ter info:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2565747

M.a.w. een bestaande badkamer vernieuwen moet theoretisch niet aangegeven worden, maak je er een bij moet dit wel aangegeven zijn.
Wanneer natuurlijk de vernieuwing van de badkamer het installeren van een toilet (voorheen buitenhuisje) en een groot ligbad i.p.v. kleine douche kabine inhoud, kan men weer wel van comfortverhoging spreken.
Idem voor bijvoorbeeld een lege zolder om te vormen in een slaapkamer/speelruimte.

Centrale verwarming installeren is ook een "comfortverhogende" ingreep, en moet dus aangegeven worden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 14 feb 2016 18:37

Er wordt gesproken over een algemene herziening van de KI's. De gemeentes zouden zelf een soort beslissingsrecht krijgen.
Een herziening betekent niet automatisch een verhoging, maar wel een aanpassing aan de bestaande reële toestand. De laatste herziening gebeurde in 1981. Er zijn zeker een aantal woningen en zeker handelshuizen die niet meer voldoen aan de normen die hun huidig KI verantwoorden, door leegstand, weinig comfort, ...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 feb 2016 08:36

idd, gekende voorbeelden zijn winkelstraten in de jaren 70 die ondertussen geen winkelfunctie meer hebben en waar mensen een torenhoog ki hebben.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 feb 2016 10:08

Veel voorgekomen tijdens mijn besprekingen met het kadaster: een horecazaak aan een overweg met slagbomen. Destijds een veel voorkomend, soms wel op iedere hoek. Overweg wordt afgeschat en vervangen door een tunnel of brug.. Café was bijna gegarandeerd binnen het jaar gesloten.
Na de perequatie heeft het bedrijf daarop ingespeeld en werd iedere zaak en ieder KI jaarlijks intern nagezien en geëvalueerd. We hadden immers de tools in handen gekregen. Bij verandering werd onmiddellijk een vermindering van het KI aangevraagd. Voor verbouwingen werd steeds een bouwtoelating aangevraagd, zodat een verhoging bijna automatisch volgde.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 16 feb 2016 11:41

“Artikel 494, WIB 92 (aj. 2013)
§ 1. Buiten de algemene perekwaties gaat de administratie van het kadaster over :...2° tot de herschatting van de kadastrale inkomens van de vergrote, herbouwde of aanzienlijk gewijzigde onroerende goederen van alle aard...§ 2. Voor de toepassing van § 1, 2°, worden als aanzienlijke wijzigingen beschouwd : 1° die welke aanleiding kunnen geven tot een vermeerdering of tot een vermindering van het aan een gebouwd perceel of aan een materieel of outillage, toegekend kadastraal inkomen met een bedrag van 50 EUR of meer of tenminste met een bedrag van 15 pct van het bestaande inkomen...§ 4. De schattingen of herschattingen worden uitgevoerd volgens de procedure voorzien onder hoofdstuk II van deze titel....”
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

landscamp
Topic Starter
Berichten: 32

#11 , 16 feb 2016 12:31

Bedankt voor jullie reacties...KI blijkbaar geen eenvoudig element in de wetgeving. (toch niet als buitenstaander)

Sara_1987
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 mei 2017 20:27

Wanneer moet je de renovatie aangeven? Er staat binnen de 30 dagen maar is dat per onderdeel of als alles af is. Bv.: mijn badkamer is vernieuwd maar het dak en de aanbouw nog niet. Moet ik nu dan een herziening aanvragen of nadat alle verbouwingen af zijn? In het eerste geval is dat een jaarlijkse gebeurtenigebeurtenis tot alles af is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 12 mei 2017 20:40

Als het huis niet groter is geworden moet je niets aangeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 12 mei 2017 22:19

Als er een bouwvergunning nodig was, zal de administratie zelf contact nemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sara_1987
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 mei 2017 12:53

Een bouwvergunning was niet nodig.

Terug naar “Andere”