Bouwafwijking

Zero
Topic Starter

Bouwafwijking

#1 , 01 feb 2016 15:07

Hy, ik heb een vraag over een bouw-aanvraag, deze het wel in afwijking.
Ik heb namelijk een woning die op de scheiding ligt van het erfgoed, maar niet half-open bebouwing is.
Nu heb ik een hoofd woning en een apart bijbouw, van elkaar gescheiden.

Maar ik zou deze willen verbinden. dus een (kleine) verbouwing doen, maar in de zone van de 3m scheidingsruimte.
Ga ik dat ooit vergund krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2016 16:09

Navragen bij de gemeente is de beste manier om hier achter te komen.

mjers

#3 , 01 feb 2016 16:25

ik zie het probleem niet echt. Volgens mij is niet eens een vergunning nodig.
Alleen de meldingsplicht is hier van toepassing.

Om dit te bevestigen heb ik wel meer informatie nodig.

Afstand tussen hoofdgebouw en bijgebouw?
Afstand "uitbreiding" tot de scheidingslijn?
Oppervlakte van de uitbreiding?
Hoogte van de uitbreiding?
In de Achtertuin?

Reclame

Zero
Topic Starter

#4 , 01 feb 2016 18:22

Ik heb het uitgetekend op floorplanner.
Het groene stuk is een buiten tuin, deze zou ik dicht willen maken.
http://floorplanner.com/psurha

mjers

#6 , 02 feb 2016 09:10

ik denk niet dat dit een probleem kan zijn.
Zolang de uitbreiding niet hoger is dan 4 meter is zelfs geen vergunning nodig.
er rust enkel een meldingsplicht op.

Zie ook hieronder

http://www.ruimtevlaanderen.be/NL/Belei ... Uitbreiden

Maar om alle misverstanden te vermijden is het ten zeerste aangeraden te informeren bij uw gemeente vooraleer u aan de werken begint.
Sommige gemeenten leggen andere regels op...

pho450

#7 , 16 feb 2016 11:50

Ik zou er absoluut niet van uit gaan dat dit vergund kan geraken, laat staan onder de meldingsplicht valt. Je voldoet immers niet aan de voorwaarden betreffende de afstand tot de scheiding.
Ik zou eens met de dienst stedenbouw gaan praten en met je buren. Als je buren dit niet zien zitten om één of andere reden krijg je het er volgens mij nooit door.

mjers

#8 , 16 feb 2016 13:11

Ik zou er absoluut niet van uit gaan dat dit vergund kan geraken, laat staan onder de meldingsplicht valt. Je voldoet immers niet aan de voorwaarden betreffende de afstand tot de scheiding.
Ik zou eens met de dienst stedenbouw gaan praten en met je buren. Als je buren dit niet zien zitten om één of andere reden krijg je het er volgens mij nooit door.
Het gaat hier niet over een losstaand bijgebouw maar over een uitbreiding van een vergund hoofdgebouw. (laten we er vanuit gaan dat de woning van TS vergund is).
In dit geval is er geen afstand tot de erfgrens nodig en ook geen vergunning, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, deze voorwaarden heeft TS reeds ontvangen.

Denk hierbij aan een veranda achter een rijhuis. In dit geval is er geen afstand nodig tot de woning van de buren. De veranda mag tot tegen de scheidingsmuur komen op voorwaarde dat die niet aangepast wordt. De buren hebben hier geen inspraak in. (tenzij dit in de akte anders is aangegeven, maar dergelijke beperkingen komen vrijwel nooit voor)

pho450

#9 , 16 feb 2016 15:59

Het gaat hier niet over een losstaand bijgebouw maar over een uitbreiding van een vergund hoofdgebouw. (laten we er vanuit gaan dat de woning van TS vergund is).
In dit geval is er geen afstand tot de erfgrens nodig en ook geen vergunning, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, deze voorwaarden heeft TS reeds ontvangen.

Denk hierbij aan een veranda achter een rijhuis. In dit geval is er geen afstand nodig tot de woning van de buren. De veranda mag tot tegen de scheidingsmuur komen op voorwaarde dat die niet aangepast wordt. De buren hebben hier geen inspraak in. (tenzij dit in de akte anders is aangegeven, maar dergelijke beperkingen komen vrijwel nooit voor)
Een woning die tegen de scheiding komt, maar niet halfopen is, is niet bepaald standaard.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit een historisch (scheef) gegroeide situatie is. Je aangehaalde voorbeeld gaat enkel op in het geval er een scheidingsmuur is, waar je dan ook niet voorbij mag komen om in aanmerking te komen voor een melding. Als ik het correct begrijp is die scheidingsmuur er niet in dit geval.

mjers

#10 , 16 feb 2016 16:07

Een woning die tegen de scheiding komt, maar niet halfopen is, is niet bepaald standaard.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit een historisch (scheef) gegroeide situatie is. Je aangehaalde voorbeeld gaat enkel op in het geval er een scheidingsmuur is, waar je dan ook niet voorbij mag komen om in aanmerking te komen voor een melding. Als ik het correct begrijp is die scheidingsmuur er niet in dit geval.
Op wat baseer je eigenlijk deze info? Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar uiteraard mag je niet voorbij een scheidingsmuur komen.
Het maakt niets uit of de situatie al dan niet standaard is. Als voldaan wordt aan de regels van de ruimtelijke ordening kan niemand hier iets tegen beginnen... De wet is de wet.
Mijn aangehaalde voorbeeld is perfect toepasbaar, daarom gebruik ik het voorbeeld ook.
Het is niet uit te maken of er al dan niet een scheidingsmuur is, maar dan nog maakt dit niets uit. Is er geen sheidingsmuur dan bouwt TS simpelweg tot tegen de erfgrens.
Dergelijke zaken zouden toch echt basiskennis moeten zijn wil je hier advies geven. Op die manier raakt TS enkel maar verward.

pho450

#11 , 16 feb 2016 16:58

Op wat baseer je eigenlijk deze info?
Dat er geen scheidingsmuur is baseer ik op het feit dat TS zegt in zijn openingspost dat het geen half-open bebouwing is. Ik meen daaruit te mogen opmaken dat er geen aanpalende woning is en dat zijn buren dus of een open bebouwing of half-open bebouwing, met aanbouw aan andere buur hebben. Ik geef toe dat dit niet 100% zeker is.

De rest komt uit de jouw aangehaald link.
De meldingsplicht geldt enkel voor aangebouwde bijgebouwen die

1. niet hoger zijn dan 4 meter, gemeten vanaf de grond
2. de functie van de woning en het aantal woongelegenheden niet wijzigen
3. in de zijtuin minstens 3 meter van de perceelsgrens blijven
4. in de achtertuin minstens 2 meter van de perceelsgrens blijven
5. tegen een aanpalend gebouw gebouwd, mogen ze tot op de perceelsgrens reiken, voor zover de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De bouwdiepte van het bijgebouw mag de bouwdiepte van het aanpalend gebouw niet overschrijden.
1. Weten we natuurlijk niet, maar laat ons aannemen dat dit in orde is.
2. ok
3. Twijfelgeval, is dit een zijtuin?
4. Niet van toepassing
5. Niet van toepassing in dit geval, maar wel exact jouw voorbeeld. Let vooral op de laatste zin.

De hier aangehaalde regelgeving voor uitbreiding is gebaseerd op de huidige bouwvoorschriften, de woning van de TS is dat duidelijk niet. Momenteel een open bebouwing zetten op de scheiding krijg je nooit vergund. Daarom dat ik ook aanhaal dat dit geen standaard situatie is die in de standaard regeltjes past.

Ik wil best mijn basiskennis uitbreiden. Waarop baseer jij je dat TS hier simpelweg tot tegen de erfgrens mag bouwen?

Gezien de specifieke situatie zou ik de TS enkel aanraden om inlichtingen in te winnen bij stedenbouw.

mjers

#12 , 16 feb 2016 17:30

Als de veranda tussen de woningen van de buren staat en de scheidingsmuur wordt niet aangepast voldoet de veranda aan de voorwaarden uitgelegd in punt 5.

Ter zake:
Volgens mij begrijp je punt 5 niet goed.
Heb je de tekening van TS gezien?

Zijn uitbreiding is gebouwd tegen zijn woning (in dit geval = het aanpalend gebouw)
Dan mag de uitbreiding tot tegen de erfgrens komen, op voorwaarde dat de scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. Is er geen scheidingsmuur dan kan die ook niet gewijzigd worden.
In dit geval verandert de bouwdiepte ook niet. Dan zijn alle voorwaarden voldaan om vergunningvrij te kunnen bouwen.

Uiteraard moet TS eerst info inwinnen bij de gemeente. Regels kunnen nl anders zijn per gemeente, maar deze raad is reeds gegeven.

Terug naar “Andere”