waardeverlies door renovatie buren

karenvh
Topic Starter

waardeverlies door renovatie buren

#1 , 18 jan 2016 15:20

Ik ben in het bezit van een bouwgrond , de buren hebben hun woning uit 1950 gerenoveerd (dit is een gebouw van 1 laag). nu mag ik op mijn bouwgrond geen nieuwbouwwoning bouwen volgens de voorgeschreven bouwvoorschriften (2 laags met puntdak) omdat de woning van de buren slechts 1 laag is volgens de gemeente . het huis van de buren staat niet op de rooilijn maar een heel stuk naar achter , heeft een bijna plat dak enz enz. bijna onmogelijk om een leuke nieuwbouwwoning nieuw te zetten . mag de gemeente afwijken van de bouwvoorschriften en ons opleggen om onze nieuwe woning aan te passen aan dat van de buren? Ze mochten eigenlijk alleen instanthoudings werken uitvoeren , maar nu beweerd de gemeente dat de buren een renovatie gedaan hebben! ze hebben alleen het dak vernieuwd , hun muur geisoleerd en nieuwe ramen gestoken. zou het nuttig zijn dit in proces te trekken of welke stappen kan ik ondernemen ? graag goede raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karenvh
Topic Starter

#2 , 18 jan 2016 15:21

het gaat hier overigens over een halfopen bebouwing

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2016 15:50

Ik heb ook ooit overwogen een grond te kopen voor een HOB, en in de documenten die ik toen ingekeken heb, stond zeer duidelijk dat diegene die als laatste zijn woning bouwde (dus buur of ikzelf), zich moest aanpassen aan de reeds bestaande woning (of woning in opbouw), zodat beiden mooi op elkaar aansloten (ik heb deze grond toen niet gekocht). Ik denk dus dat dit in uw geval ook zoiets zal zijn?

Zolang uw buren geen bouwovertredingen begaan hebben, zie ik niet in wat u hen ten laste zou leggen? Van wat denkt u uw buren te beschuldigen, als ik vragen mag? OK, ze hebben de ramen vervangen, muren geïsoleerd en het dak vernieuwd, maar als ze dit niet gedaan hadden, zat je toch in dezelfde situatie? Ze hebben aan de structuur / vorm / afmetingen van het huis toch niets gewijzigd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2016 16:09

Zowel dak als muren isoleren en ramen vernieuwen om de plaatsing van super isolerende beglazing te kunnen plaatsen worden integendeel door de overheid fel aangeraden, en zijn dus zeker geen bouwovertreding. Deze werken kunnen zonder bouwtoelating worden uitgevoerd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 jan 2016 16:20

Die renovatiewerken kunnen geen invloed gehad hebben op uw toekomstig project.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”